Bij station Noord in Amsterdam werken TU Delft, Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute) en GVB momenteel aan een pilot waarbij de remenergie van de metro bussen oplaadt. Zo kan netcongestie omzeilt worden zonder enige impact op de dagelijkse metro-activiteiten. Het grote voordeel ligt dus in het feit dat er gebruik wordt gemaakt van al bestaande infrastructuur.
Veelbelovende resultaten
Het zijn de metro’s van de Noord/Zijdlijn die centraal staan in dit project. Bij het remmen van de metro komt veel energie vrij. Door deze energie op te vangen en te koppelen aan busladers, laden elektrische bussen op. De resultaten zijn veelbelovend. “Het scheelt nieuwe aansluitingen én bespaart een hoop energie. Goed dat de universiteit en AMS Institute oplossingen aandragen voor congestieproblemen. Dit soort initiatieven helpen GVB om steeds meer reizigers emissieloos te vervoeren”, vertelt Marlies Molenkamp, logistiek manager bij GVB.
Slimme oplossingen
De komende jaren blijven de drie partijen, AMS Institute, TU Delft en GVB, samenwerken aan het innovatieprogramma voor het Amsterdamse openbaar vervoer. “Om verduurzaming ten tijde van netcongestie niet te vertragen, zijn voor complexe infrastructuurvraagstukken slimme oplossingen nodig. Dit onderzoek is een voorbeeld van de grote meerwaarde van nauwe samenwerking tussen wetenschappelijke onderzoekers en partners in de stedelijke omgeving om tot vernieuwende en haalbare oplossingen te komen,” zegt Stephan van Dijk, directeur Innovatie bij AMS Institute.
Lees hier meer over het interessante onderzoek via deze link.
Artikelen
We staan aan de vooravond van een enorme transitie. Lees alles over onze innovaties en oplossingen.