Ga naar hoofdinhoud

Kersten Techniek installeert microgrid voor DAF Dealer

Een vooruitstrevende pilot van DAF en Paccar bij Best Trucks in Barendrecht, zorgt ervoor dat het opladen van vrachtwagens efficiënter verloopt met accupakketten die het oplaadproces versnellen. Ideaal in tijden waarin het energienet zwaar belast is. Een mooi resultaat waar Kersten Techniek onder meer 6 Xolta-accu's van 60 kWh, met een totale dynamische capaciteit van 360 kWh geïnstalleerd. Het 'microgrid' van de dealer uit Barendrecht voedt zelfs het wagenpark van buurman en logistiek dienstverlener Koninklijke Euser.  

Krachtigste categorie

Best Trucks is al een jaar zelfvoorzienend dankzij 750 zonnepanelen op het dak. Deze leveren in zes maanden al meer energie op dan de onderneming zelf gebruikt. Daarom is in samenwerking met Paccar Power Solutions een opslagcapaciteit van 480 kWh ontwikkeld die het stroomoverschot vasthoudt. Aan deze batterij heeft Kersten Techniek drie laadstations gekoppeld uit de krachtigste categorie, die daardoor werken als snelladers. Een geavanceerd energie management systeem zorgt voor maximale efficiëntie en de laagste energiekosten als in de wintermaanden de zon minder schijnt. Directeur Ronald Jansen van de DAF Dealer is trots: "Iedereen kijkt me met wat wij hier doen. Wij zijn aan het pionieren." 

Nek uitsteken

Koninklijke Euser profiteert ook van zijn innovatieve buurman. Directeur Bas Euser van het gelijknamige transportbedrijf is er blij me. Euser: "Momenteel zijn er twintig elektrische bakwagens en trekkers in onze vloot. Het feit dat Ronald als servicepartner zijn nek uitsteekt met een superlader 'om de hoek', zorgt ervoor dat we deze voertuigen zowel na een onderhoudsbeurt als gedurende de werkweek optimaal kunnen inzetten. Zo bouwen we aan een voorsprong van waardevolle kennis en ervaring ten opzichte van concullega's die nog twijfelen over de stap naar volledig elektrisch. Dat elke grote stad straks alleen nog met 'zero-emissie' bevoorraad kan worden, is een feit. Er is geen weg terug." 

Doorbraak naar een duurzame transportsector

Jansen heeft nog meer ambities en denkt aan uitbreiding, met een energiesprong van 480 kWh naar 2MWh (2.000 kWh). Op termijn willen Jansen en Paccar Power Solutions toe naar energienetwerken op meerdere vestigingen, elk met een opslagcapaciteit van 4MWh. Jansen: "De data die wij met onze microgrid en publieke snellader verzamelen, delen we met onze leveranciers om de batterijen, trucks en het energie management systeem nog beter te maken. Efficiënte energieopslag en snelle laadstations zijn de doorbraak naar een duurzame transportsector. Tegen de laadsnelheden die wij hier realiseren dankzij een combinatie van zonnepanelen, een eigen energieopslag en geavanceerde energiebeheersystemen, kunnen de gevestigde partijen niet op." 

 

Benieuwd naar de uitdagingen, de oplossing en toegepaste technieken van Kersten Techniek? Check dan deze link.