Ga naar hoofdinhoud

Noodkreet automerken over laadpalen in Europa

De groei van het elektrisch wagenpark gaat niet gelijk op met de groei van het aantal laadpunten. Bezorgde bronnen vanuit verschillende automerken laten dit weten aan persbureau Bloomberg. “Als er niet drastisch iets veranderd, hebben klanten niet de mogelijkheid om overal in Europa elektrisch te rijden”, zegt hoofd elektrisch rijden Martin Sander van Ford. In 2035 mogen er in Europa alleen nog maar nieuwe auto's zonder verbrandingsmotor worden verkocht. Sander voorziet een groot probleem.

Een systeem voor alle technieken

Niet alleen uit de hoek van Ford komen bezorgde signalen. Topman Luca de Meo van Renault denkt dat meer samenwerking plus één systeem de grote problemen kan voorkomen. Met een moderne auto zoals de Renault R5 e-tech is het voor de autobezitters nog lastiger een geschikte laadpaal te vinden omdat deze bi-directioneel laadt. De autoaccu levert dan ook stroom terug aan het elektriciteitsnet. “In Europa hebben we de GSM-standaard uitgevonden, en dit apparaat werd overal gekopieerd”, aldus De Meo die hoopt dat er één soort paal komt voor alle laadtechnieken. 

Begrip voor zorgen

Marieke Kuijpers, sectormanager mobiliteit en logistiek bij de Rabobank, benadrukt aan Trouw dat het aantal laadpalen in Nederland wel hard groeit. Ze begrijpt de zorgen van de automerken wel. “Als je naar Europa kijkt dan liggen vrijwel alle andere landen mijlenver achter op Nederland”, weet Kuijpers. “Maar in de landelijke gebieden, verder weg van de snelwegen, blijft het aantal laadpunten ook in Nederland achter. De autofabrikanten hebben gelijk, er moet een flinke versnelling komen.” Veel mensen hebben thuis geen mogelijkheid om te laden. “Nederland telt zo'n 5,5 miljoen woningen waarbij dat niet kan. Daar ontbreekt een oprit of parkeerplaats.” 

 

Lees hier waarom het een echt probleem is ondanks dat de verkoopcijfers van elektrische auto’s haperen.