Ga naar hoofdinhoud

Ruime helft retailbezorgvloten kan zorgeloos elektrificeren

De angst om te elektrificeren bij eigenaren van retailbedrijven is voor het grootste deel ongegrond. 57% van de bezorgvloot kan nu al elektrificeren zonder dat routes hoeven te wijzigen. Dat zegt het bedrijf Webfleet, dat historische ritgegevens van bestelwagens analyseerde. “Er liggen goede kansen voor het direct uitbreiden van de elektrificatie onder de retailbezorgvloten in Nederland”, vertelt Taco Olthoff, directeur ev-programma bij Bridgestone Mobility Solutions, waar Webfleet onder valt.

Geschikte elektrische match

Voor wagenparkbeheerders is het niet altijd duidelijk of voertuigen nu al vervangen kunnen worden door een elektrische variant en wat daarvoor nodig is aan bijvoorbeeld laadbehoefte. Webfleet heeft hiervoor een EV-transitietool ontwikkeld. “De tool maakt gebruik van een uitgebreide database voor elektrische voertuigen om voor elk voertuig met brandstofmotor een geschikte elektrische match te vinden”, legt Olthoff uit. Met deze tool analyseerden zij ook de vele duizenden bestelwagens in Nederland. Toen bleek dat maar liefst 56,8% nu al met de huidige routes elektrisch kan rijden, omdat ze dagelijks minder kilometers rijden dan de actieradius toestaat of omdat er ruim voldoende tijd is om tussendoor op te laden.

Bewust maken

De transitietool is ontwikkeld om transporteurs ervan bewust te maken wat nu al de mogelijkheden zijn voor elektrificatie, zeker als vanaf januari 2025 de tientallen aangekondigde emissiezones worden ingevoerd in Nederland. Joël Wetterhahn, EV Consultant Benelux bij Webfleet vertelt” “De EV-transitietool geeft fleetmanagers inzicht in wat er precies nodig is om nu te elektrificeren en wat dat betekent voor de Total Cost of Ownership. De vervolgstap is overigens niet zomaar wat elektrische voertuigen bestellen; er is ook samenwerking nodig met bijvoorbeeld laadpalen- en energieleveranciers. Je ziet immers overal netcongestieproblemen ontstaan. Daarom berekent onze software tot welk percentage een voertuig ‘s nachts opgeladen moet worden om de dagelijkse rit te voltooien.”

Lees hier meer over de transitietool van Webfleet.