Ga naar hoofdinhoud

Stel zero-emissiezones niet uit

Transport en Logistiek Nederland (TNL) is niet te spreken over de zinspeling van de nieuwe coalitiepartijen op uitstel van zero-emissiezones. Zij waarschuwen dat koplopers van duurzaam vervoer door dit zwalkend beleid kopschuw worden gemaakt. Volgens de organisatie hebben veel transportondernemers inmiddels in elektrificatie van hun wagenpark geïnvesteerd. Voor het nemen van investeringsbeslissingen hebben ondernemers duidelijkheid en een consequent overheidsbeleid nodig.

Zelfs faillissementen

19 juni tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer gaat TNL ervoor pleiten dat wordt vastgehouden aan eerder gemaakte afspraken. Oftewel, de invoering van zero-emissiezones in binnensteden op 1 januari 2025. Bovendien wil TNL dat alle zones met dezelfde regels te maken krijgen. Dit is volgens hen een randvoorwaarde om een succes te maken van de zones. Coördinatie en harmonisatie door de Rijksoverheid blijft daarom heel belangrijk. Begin mei liet de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) al weten dat het belangrijk is om uitstel te voorkomen. Zij vrezen dat uitstel leidt tot onduidelijkheid voor ondernemers en mogelijk ook oneerlijke concurrentie en zelfs faillissementen.

Loket ontheffingen

Er is dringend behoefte aan beschikbare, betrouwbare en betaalbare laadinfrastructuur op bedrijventerreinen en langs openbare wegen. TLN benadrukt dat de problemen met de druk op het elektriciteitsnet snel moeten worden opgelost. Zo kunnen transporteurs elektrische trucks aanschaffen om de nieuwe zero-emissiezones te bevoorraden of bijvoorbeeld om afval af te voeren. Bedrijven die kunnen aantonen dat ze de benodigde netaansluiting niet op tijd kunnen krijgen, moeten een ontheffing krijgen voor hun dieselvoertuigen. TLN stelt voor dat er vanaf 1 juli een centraal loket komt voor ontheffingen van de zero-emissiezones, zodat ondernemers snel hun ontheffingen kunnen aanvragen.

Lees hier meer over de veroorzaakte onrust door de zinspeling op uitstel.