Ga naar hoofdinhoud

Wel of niet overstappen op elektrische bestelbussen?

Het is een moeilijke beslissing voor wagenparkondernemers en brengt de nodige kopzorgen met zich mee. Moet ik al overgaan op elektrisch rijden of kan ik nog wachten? Uit een peiling onder 620 wagenparkbeheerders van RAI Vereniging vorige zomer blijkt dat driekwart van die bedrijven nadenkt over verduurzaming van het wagenpark.  

 

Hieronder alle zaken die belangrijk zijn voor de beslissing (bron: NRC). Lees ze goed door voor ondersteuning bij een weloverwogen keuze. 

Zero-emissiezones

Vanaf 1 januari 2025 mogen gemeenten een zone instellen waar dieselbussen worden geweerd. Eerst oudere bussen, maar vanaf 2028 alle dieselbussen, zelfs de allernieuwste. Dertig gemeenten kondigden al zo’n zone aan en dat aantal groeit nog naar verwachting. Uit onderzoek van RAI Vereniging blijkt dat driekwart van de bedrijven met regelmaat op een plek werkt waar een emissiezone gaat gelden.

Subsidie

Om ondernemers die veel in de emissiezones moeten werken, te ondersteunen en stimuleren over te stappen, is er de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s. De subsidie bedraagt maximaal 5.000 euro per voertuig. Er is een landelijk maximum aan dus wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Op is op.

BPM

De vrijstelling van de Belasting voor Personenauto’s en Motorrijtuigen (BPM) bij de aanschaf van een nieuw voertuig voor zakelijk gebruik wordt afgeschaft. Vanaf 1 januari geldt de BPM dus ook voor zakelijke rijders van een dieselbus. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de CO2-uitstoot. Dat kan per nieuwe dieselbus een extra kostenpost opleveren van wel 11.000 euro. Dat is een stijging van de aanschafprijs van bijna 40 procent. Elektrische bussen stoten niks uit, dus daarvoor blijft de BPM nul.

MRB

Ook elektrische rijden wordt duurder want hoewel lang geen motorrijtuigenbelasting (MRB) werd betaald door elektrische rijders, komt daar verandering in. In 2025 geldt nog een korting van 75 procent, vanaf 2026 moet het volledige bedrag worden betaald. MRB is op basis van kilo's en dat is niet voordelig voor elektrische auto’s die zwaar zijn door de batterij.

Rijbewijzen

Die zware batterij zorgt voor nog een hobbel op de weg, namelijk als een auto meer dan 3.500 kilo weegt (inclusief belading) is namelijk een vrachtwagenrijbewijs nodig vanwege de veiligheid. Vanwege de zware accu’s en om elektrisch rijden te stimuleren, geldt voor elektrische bussen een vrijstelling van die regel tot 4.250 kilo. Die vervalt echter per 1 juli 2024. Mogelijk komen er Europese regels die dit oplossen.

 

Lees hier een mooie achtergrondreportage in NRC waar zij met meerdere ondernemers spreken over het wel of niet overgaan op een elektrisch wagenpark.