Ga naar hoofdinhoud

Porsche Groningen

Projectleider Rik Oudelaar van Kersten Techniek

“We plaatsen in Groningen twee laadpalen en een buffer. De buffer is voorzien van batterijmodules. Deze batterij zorgt voor een hoog piekvermogen’’

De komst van steeds meer supersnelladers van 800 volt is een belangrijke stap in de energietransitie. Hiermee kunnen elektrische auto’s met een systeemspanning van 800 volt sneller worden geladen. Bij alle acht Porsche dealers in Nederland plaatst Kersten Techniek deze krachtpatsers. Bij het installeren van de laadpalen komen zowel E- als W-werkzaamheden kijken.

Piekvermogen behalen

Porsche Centrum Groningen is in het rijtje alweer de zevende dealer van het automerk waar Kersten Techniek de supersnelladers plaatst. Hierna volgt alleen nog Porsche Centrum Brabant.

Het energie opslaan in de buffer geeft extra vermogen om altijd de piek te kunnen halen voor het laden van de auto’s. Pieter van der Meer van Pon Porsche Import legt uit dat via loadbalancing de supersnelladers voorrang krijgen op het beschikbare netvermogen, en het vermogen van de overige laadpalen automatisch aangepast wordt aan de resterend beschikbare hoeveelheid stroom. “Dit zorgt er tevens voor dat op piekmomenten de stoppen gespaard blijven. 

Snel of supersnel?

Het verschil tussen snel laden en supersnel laden ligt grofweg bij 150KW: alles erboven is supersnel, alles erop of eronder is snel laden. De laders bij Porsche leveren een maximaal vermogen van 320kW. Met dit vermogen kan de autobatterij, onder ideale omstandigheden, in 22,5 minuut van 5% naar 80% worden opgeladen.

Omdat het vermogen van deze laders zo hoog is, moeten de batterijen in de buffer en de laadkabel gekoeld worden. “Die koeling zit in de kabels, in de hardware. Wat wij als installateur doen is de buffer aansluiten op een bestaande verdeler of transformator”, zegt Rik.

 

Stap hoger

De Porsche Taycan is nu nog één van de weinige auto’s die voorzien is van een laadtechnologie van 800 volt. “Porsche staat altijd vooraan in innovatie, het plaatsen van deze supersnelladers in combinatie met onze elektrische Taycan laat dat maar weer eens zien”, zegt Pieter van der Meer. “Op dit moment hebben we met Kersten Techniek 6 projecten gedaan. De eerste in Leusden was wel even wennen. Ook hadden we met het slechte weer extra uitdagingen. Nu, bij deze supersnelle laadpalen in Groningen, had ik geen zorgen of stress. Ik wist dat het goed zou komen.”

Op deze manier werken aan de energietransitie is voor Kersten Techniek “mooi om te doen”, zegt Rik. “Dit project voor Porsche sluit daar goed op aan. Vanuit installatietechniek bekeken is het werken met hogere vermogens een stapje hoger en dat willen wij als Kersten Techniek graag. Het ligt in onze lijn om daarin meer te doen door heel Nederland.”

Contact

GeĂŻnspireerd geraakt door dit verhaal? Neem dan contact op, wij vertellen graag meer.