Doordat het nieuwe kabinet kijkt naar uitstel van de zero-emissiezones, is de truck- en trailermarkt van oververhit naar onderkoeld gegaan. Voor bedrijven is de druk om over te stappen op elektrische trucks afgenomen nu de deadline wankelt. In steden als Apeldoorn en Ede zijn plannen voor een emissievrije binnenstad in 2025 al definitief van de baan. Dat de vaart eruit dreigt te raken, blijkt uit de nieuwe Assetvisie Trucks en Trailers van ING Research.
Grote druk
Veel bedrijven bereiden zich al voor op de invoering van zero-emissiezones en de overgangsregeling die op 1 januari 2025 ingaat. Dat er nu sprake is van een eventueel uitstel zorgt voor onzekerheid bij investeerders en helpt de instroom van zero-emissietrucks niet. Erik Slaaf, ING Sector Banker Transport en Logistiek: “Uitstel van zero-emissiezones vertraagt de opbouw van de elektrische vloot, die daarna dan alsnog in sneltreinvaart zal moeten plaatsvinden om de gestelde CO2-reductiedoelstellingen voor het wegtransport te halen. Dit zorgt voor grote druk op zowel leveranciers, transporteurs als opdrachtgevers.”
Drie keer zo duur
Nederland is bij uitstek geschikt voor elektrisch vervoer vanwege de korte ritafstanden; 80 procent van de ritten is minder dan 150 kilometer. Gelukkig blijft het opschalen van zero-emissie wel prioriteit bij truckfabrikanten. Zo gaan DAF en Mercedes in 2025 elektrische trekkers met een grotere actieradius leveren. Verwacht wordt dat de instroom van elektrische trucks vanaf 2026 gaat toenemen, mede doordat het aanschaffen dan aantrekkelijker wordt. De vrachtwagenheffing en de invoering van een Europees emissiehandelssysteem voor wegtransport helpen om het prijsverschil te overbruggen. Elektrische trucks zijn nu vaak nog drie keer zo duur als dieseltrucks.
Lees hier meer over de vertraging van elektrische trucks in Nederland.
Artikelen
We staan aan de vooravond van een enorme transitie. Lees alles over onze innovaties en oplossingen.