Zero-emissiezones in NL: ambitie confronteert gemeente met realiteit
Waar Kersten in het verleden regelmatig winkels aanlegde, is de focus van het bedrijf bewust verschoven naar de laag- en middenspanning omwille van de energietransitie. We gaan in gesprek met Bram van Velthoven, BIM-modelleur bij Kersten Techniek om te achterhalen welk effect dat nu heeft op zijn werk. De elektrificatie uitdaging heeft immers effect op wat je als modelleur ontwerpt. Vandaag draait het bij BIM meer dan tevoren om efficiënte aansluiting bij de omgeving.
Stand van de gemeenten
Het NOS-artikel: Kopzorgen bij gemeenten en ondernemers over aankomende 'zero-emissiezones' van 15 augustus jl. benadrukt dat zowel gemeenten als ondernemers worstelen met de implementatie van zero-emissiezones. Aanpassing en samenwerking zijn essentieel om deze transitie te realiseren. Rotterdam onderzoekt bijvoorbeeld de optimalisatie van werkroosters en bedrijfsprocessen voor elektrische vrachtwagens. Arnhem benadrukt het belang van dialoog met ondernemers en stadsbewoners voor een soepele integratie van zero-emissiezones.
Uitdagingen
Het Amsterdamse besluit om dieseltrucks in plaats van elektrische vrachtwagens aan te schaffen, benadrukt pijnlijk de complexiteit van deze overgang. De beperkte publieke laadinfrastructuur voor vrachtvoertuigen vormt een aanzienlijke hindernis. Daarnaast lopen ondernemers tegen problemen aan bij het aanvragen van laadpalen voor hun bestelbusjes. Enkele gemeenten zoals Utrecht, Leiden en Rotterdam, onderzoeken en/of ontwikkelen publieke laadpunten voor vrachtverkeer. Echter, andere steden zoals Breda en Tilburg hebben dit nog niet in overweging genomen. Netcongestie is ook een zorg, waarbij sommige steden, zoals Maastricht, de netbeheerders om oplossingen vragen. De kosten, met name de afwezigheid van subsidies voor gemeentelijke voertuigen en de energie-intensiteit van elektrische trucks, zijn verdere uitdagingen.
Regelgeving en innovatie
MKB-Nederland benadrukte eerder terecht de noodzaak van verbeterde laadinfrastructuur en netwerkaansluitingen. Overheidsbemoeienis, in termen van beleid en financiering, is van cruciaal belang om een naadloze overgang naar zero-emissiezones te garanderen. Vrijstellingen en ontheffingen kunnen helpen bij het verzachten van de overgang. Er ligt een verantwoordelijkheid bij zowel de overheid als gemeenten om de uitdagingen rond ruimte, netwerkaansluitingen en vergunningen aan te gaan. Innovaties, zoals peakshaving en intelligente energiesystemen, kunnen uitkomst bieden voor uitdagingen zoals netcongestie.
Bedrijven aan het roer: pionieren in laadinfrastructuur
Ondernemingen als Leap24 en Heliox spelen binnen het bedrijfsleven een prominente rol in deze ontwikkeling. De samenwerking van Kersten met Heliox in het ontwikkelen van Europa's grootste laadplein voor vrachtverkeer, illustreert de potentiële schaal van oplossingen. Daarnaast concentreert Kersten zich met Leap24 op het faciliteren van laadstations in industriële zones, met aanvullende faciliteiten voor chauffeurs, zoals adequate verlichting en horecavoorzieningen.
Conclusie
Terwijl Nederland zich voorbereidt op de zero-emissie toekomst, is een evenwichtige benadering van innovatie en duurzaamheid, ondersteund door zowel de private als de publieke sector, van groot belang. Samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid tussen bedrijven, gemeenten en de overheid zijn onmisbaar om de energietransitie te laten slagen.
Artikelen
We staan aan de vooravond van een enorme transitie. Lees alles over onze innovaties en oplossingen.