Ga naar hoofdinhoud

Opdrachtgever

Arriva

Samenwerking

Enexis, Cogas, Liander, Heliox, Nienhuis en Kenter

Laadpunten

108

Locaties

Vijf

Knappe deadline voor plaatsen 36 laadpalen, met 108 laadpunten

Arriva is op 10 december 2023 gestart met zero-emissierijden in Twente. Hiervoor zijn laadvoorzieningen geplaastst op 5 locaties: Enschede, Hengelo, Almelo, Oldenzaal en Groenlo.

De uitdagingen

  1. Directievoerder van het totale project.
  2. In korte tijd, binnen 1 jaar, zero-emissierijden mogelijk maken voor Arriva in Twente.
  3. Omgaan met leveringsproblemen.

De oplossingen

  1. Knelpunten inventariseren om te zorgen dat de deadlines gehaald konden worden.
  2. Vanwege de korte doorlooptijd scherp communiceren met de klant en het opstellen van en bijhouden van een strakke planning.
  3. Vanwege de leveringsproblemen projectonderdelen naar voren halen die wél gedaan konden worden.

Het resultaat

Aansluiten van 36 laadpalen van 180kW, met 3 laadpunten per laadpaal. In totaal 108 laadpunten.

Laadpalen aangesloten op nieuw compactstation.

De vooraf gestelde krappe deadlines zijn gehaald. Dit stelde Arriva in staat om bij het ingaan van de concessie op 10 december zero emissie te rijden.

Het volledig beheren en onderhouden van de technische installaties.

Projectleider Chris van Meenen

“Het hele traject voor het plaatsen van laadinfra zoals bij Arriva beslaat gewoonlijk ongeveer 2 jaar. Wij moesten het vanwege de concessie in minder dan een jaar doen. Het is aan het bouwteam te danken dat dit in zo’n korte tijd is gelukt. Zij gingen er echt voor en hebben de schouders eronder gezet.”

Waarom past het binnen deze tijd?

Voor 1 januari 2026 moet 45 procent van de ov-bussen in Nederland zero emissie rijden. Dit betekent dat busvervoerders hun wagenpark langzaam maar zeker zullen vervangen voor onder meer elektrische bussen met daaraan gekoppeld de laadinfra.

-

Roy Hendriksen
Sales manager 

Heeft u vragen of wilt u eens in gesprek?
Laat Roy contact met u opnemen.