Vanaf 10 december gaat Arriva met elektrische bussen rijden in Twente. In samenwerking met Heliox leggen wij voor hen de laadinfra aan in Enschede, Hengelo, Almelo, Oldenzaal en Groenlo.
Het plaatsen van de laadinfra verloopt eigenlijk altijd zonder problemen, maar in Almelo ging er even iets mis. Daar viel een compactstation een meter naar beneden. Dit station werd geleverd door een andere partij en was een wat onfortuinlijke gebeurtenis”, vertelt projectmanager Chris van Meenen. De val werd veroorzaakt door de vrachtwagen die te ver moest reiken en door zijn stempel zakte. “Het station en de trafo moesten worden vervangen. De middenspanningsschakelaar was nog wel bruikbaar en dat was fijn, want daar zit een levertijd van een half jaar op. Maar al met al was het voor ons toch een kleine set back van een week of drie.”
Aggregaat
Inmiddels is Almelo klaar, dus het is allemaal goed gekomen. Ook Hengelo en Enschede zijn klaar en dat is mooi op tijd voor de start van de concessie van Arriva op 10 december. “Wij moesten formeel 10 november klaar zijn”, vertelt Chris. “In Almelo en Hengelo is dat gelukt. In Oldenzaal waren wij ook op tijd klaar, maar was de netbeheerder nog niet zover. Die komt pas 6 en 7 december en dat is heel dicht tegen de start van de concessie aan. Om in Oldenzaal toch de laders te testen hebben we daar een aggregaat neergezet met een batterij. In Enschede hebben we wat vertraging opgelopen vanwege de vergunningaanvraag die de gemeente drie weken had opgeschort. De vergunning is er nu inmiddels wel.”
Geknipt en ingelust
In Enschede en Hengelo heeft Enexis de kabels gelegd en aangesloten. In Almelo zijn de kabels bij het compactstation op 6 en 7 november geknipt en ingelust. In Oldenzaal moeten de kabels nog gelegd en de 10Kv-ring aangepast worden. Chris: “In Oldenzaal staat wat er moet gebeuren eigenlijk los van het project van Arriva, want Arriva huurt van Brookhuis en zij moeten in de stroom voorzien. Toevallig hebben wij dat ook in opdracht gekregen.” Verder staat de locatie van Groenlo on hold, onder meer omdat het compactstation er nog niet is.  Arriva start daar de concessie zonder dat ze daar bussen kunnen laden.”
In een vorige nieuwsbrief vertelde Joop van Velthoven dat Arriva ook bezig was voor een concessie in Friesland. Chris meldt dat Arriva deze helaas niet heeft gewonnen. Goed nieuws is er ook, omdat we door Arriva opnieuw zijn gevraagd om de calculatie te maken voor een andere concessie waar de busmaatschappij op inschrijft.
Tevreden klant en uitstekend team
De samenwerking met Arriva verloopt prima. Dit is het eerste project waarbij wij de directievoerder zijn, dus de hele coördinatie hebben gedaan. “We hebben een goede verstandhouding met de opdrachtgever. Ze vragen wel wat van ons als het gaat om snelheid. Arriva geeft zelf aan dat het voor laadinfra ongeveer 2 jaar duurt om dat van de grond te krijgen. En wij doen het in 1 jaar, of zelfs nog minder. We hebben het in Twente voor elkaar gebokst om het in ¾ jaar voor elkaar te krijgen. Dus ja, ze zijn aan alle kanten heel erg tevreden.”
Dit hadden we natuurlijk nooit voor elkaar kunnen krijgen zonder het uitstekende team buiten onder leiding van Rick van Rijswijck en Erik Verwoert. Chris: “Dit is wel een team dat er gewoon voor gaat en de schouders eronder zet. Het team buiten moet zeker genoemd worden!”