En hierom duurde het wat langer ....
Het heeft even geduurd voordat het zover was, maar de nieuwe kleding kan nu eindelijk besteld worden. Dat het wat uitliep had zijn redenen. “Allereerst: vergeet niet dat de jongens dit naast hun normale werk hebben gedaan. Hun business liep ook gewoon door”, zegt Emile van den Boom, als supply chain manager verantwoordelijk voor de inkoop van de kleding.
Een andere reden was dat de monteurs van beheer en onderhoud kleding met high visibility nodig hadden. Dat werd pas later bekend. “Onder meer voor onderhoud bij busremises is dat nodig”, zegt Emile. “Maar dan ben je er niet met alleen een jas, want als het mooi weer is trek je die jas uit. Dus wil je ook truien, t-shirts en polo’s met high visibility. En daar ging weer tijd overheen om dat te bestellen.”
Standaardpakket
Emile somt op wat er in het standaardpakket van een monteur zit: 3 broeken, 5 truien, 5 t-shirts of 5 polo’s, een zomer- en een winterjas. “Iedere monteur krijgt dat als startpakket. Daarna houden we bij wie wat heeft gekregen en wat iemand door het jaar heen nog bijbestelt. De monteurs kunnen per jaar voor een x-bedrag bijbestellen. Gaat iemand over dat x-bedrag heen, dan kan aanvragen ook altijd nog in overleg.”
Kapotte kleding retour, ook sokken
Vanaf nu wordt ook alle oude kleding ingezameld. “Door versleten en kapotte kleding in te zamelen willen we enerzijds voorkomen dat de kleding met Kerstenlogo ergens anders weer opduikt. En anderzijds willen we het op een goede manier hergebruiken. Monteurs kunnen alle kleding, ook hun sokken, inleveren.”
De nieuwe kleding is niet meer zoals voorheen te verkrijgen bij het magazijn op de Edisonweg. “Daar lag altijd de kleding, maar omdat we afscheid nemen van dat pand is er geen ruimte meer om kleding op te slaan. Nu werken we hiervoor samen met de leverancier, BTN. Zij hebben een online module waar iedere monteur op kan inloggen en bestellen. Zo houden we inzichtelijk wat iedereen verbruikt.”
Besparing C02 en water
Oude kleding gaat weer retour naar BTN. Zij transporteren dat naar Gaia Circulair voor recycling. Omdat BTN ook is gevestigd in Elst, is kleding leveren en ophalen zo gebeurd. “Wij zitten natuurlijk heel dichtbij. Dat is ook nog eens heel duurzaam, dat we snel bij elkaar kunnen zijn”, zegt Judith Kloppenburg van BTN. “Van alles wat wij inleveren bij Gaia komt bovendien een besparingsdocument. In dat document staat dan hoeveel CO2 en hoeveel water Kersten hiermee heeft bespaard.”
“Werken aan onze eigen duurzaamheid vinden we belangrijk. En doordat we hiermee CO2 besparen, kunnen we ook voldoen aan wet- en regelgeving”, zegt Emile. “Maatschappelijk verantwoord ondernemen is voor Kersten een belangrijke drijfveer om kleding te recyclen.”
Geen wasverzachter
BTN bekijkt hoe de duurzaamheid van de kleding verder kan verbeteren. Bijvoorbeeld door kleding te repareren als er een stiknaad loszit – dat hoeft de monteur niet zelf te doen, dat kan ook via BTN. En aan de monteurs is het advies om  de wasvoorschriften goed op te volgen. Judith: “We sturen bij de eerste order altijd de wasinstructies mee. Belangrijk is dat er geen wasverzachter bij de kleding mag, want dat is killing. En de meeste kleding mag ook niet in de droger. En was het op zo laag mogelijke temperaturen. Zo houd je de kleding langer goed.”