Businesslijn Elektrificatie
Sinds ruim een jaar is er de businesslijn Elektrificatie. Wat is de stand van zaken na 1 jaar, wat zijn de ontwikkelingen? Manager Projecten Joop van Velthoven praat ons bij.
“Er zit momenteel heel veel werk in de laadinfra, de laadpleinen”, vertelt Joop. “Daar krijgen we veel aanvragen voor en we hebben ook veel laadpleinen in opdracht. We zijn daarnaast bezig 2 teams te vormen die op het commerciële vlak de middenspanning (NEN 3840) gaan doen. Hier horen ook de nodige opleidingen en trainingen bij. Voor het commerciële deel liggen de eisen niet zo hoog als voor het werk bij de netbeheerder. Het werk bij de netbeheerder loopt inmiddels ook goed, we hebben bij Enexis 3 mensen lopen en Liander heeft veel werk te vergeven waarvan een engineer vanaf maart intern een opleiding volgt binnen Liander. Vanaf 4 september start er een team (4 personen) in uitvoering on hier ervaring op te doen zodat wij straks als onderaannemer voor Liander verder kunnen gaan. Bij de bestaande business, de retail, zien we het werk juist teruglopen.”
Laadpleinen voor Arriva
Een van de nieuwste projecten is het realiseren van laadpleinen voor Arriva in Twente. Arriva heeft daar het concessiegebied gewonnen en moet voor 1 december met elektrische bussen gaan rijden. “We gaan op vijf locaties laadvoorzieningen neerzetten”, zegt Joop. “Arriva legt bovendien het hele projectmanagement bij Kersten neer, wat betekent dat wij de regie hebben over het bouwteam. Dat is hartstikke leuk, want dan kun je het project een beetje naar je hand zetten.”
Arriva rijdt niet alleen in Twente, maar ook in Friesland. De provincie Friesland heeft onlangs een tender uitgeschreven en Arriva wil die concessie graag houden. “Ze hebben aan ons als Kersten gevraagd, en daar hebben we ja op gezegd, om bij ze aan te haken. Als Arriva deze tender wint, gaan wij met ze mee, dan gaan we samen Friesland in. Dat zijn mooie dingen.”
Partnership met Heliox
Een belangrijke samenwerkingspartner is Heliox. Voor Heliox hebben we onder meer laadpleinen gerealiseerd bij Cure in Eindhoven, maar ook bij Connexxion in Haarlem. Joop: “Overal waar Heliox nu binnen stapt als klant, zeggen ze: Kersten is onze partner en Kersten bouwt die installatie. Ze willen dat liever niet laten doen door een huisinstallateur. Heliox zegt dan: Kersten weet hoe ze het moeten doen, ze zijn betrouwbaar en leveren een product af dat goed is. Zo zijn we op die basis nu onder meer gestart (tijdens uitbrengen van deze uitgave inmiddels gerealiseerd) met een laadplein voor Sligro in Amsterdam.”
Joop vervolgt: “Voor Floading, een andere partij die laadpalen levert, werken we momenteel bij Volvotrucks. De Volvo dealer wil verkochte vrachtwagens graag afleveren met een volle accu en daar is laadvoorziening voor nodig. Op 9 locaties zijn we diverse laadpalen aan het plaatsen.”
Olievlek
De droom voor de toekomst is om het werk in het commerciële domein te combineren met het werk voor de netbeheerders. “Vaak heeft de netbeheerder geen personeelscapaciteit om snel een aansluiting te maken. Als wij mensen bij de netbeheerder hebben met een aanwijzing, dan kunnen wij zeggen: die aansluiting pakken wij er wel even bij. Liander wil ook graag mensen van ons opleiden. Daar trekken we 1,5-2 jaar voor uit. Dit betekent dat Kersten straks onderaannemer is voor Liander. Als bedrijf zijn wij er dan nog niet, want als je onderaannemer wilt worden bij de netbeheerder moet je gecertificeerd zijn. We hebben al heel wat certificaten, maar moeten nog meer halen en dat gaan we met Rob van Leeuwen optuigen. We willen het gewoon een olievlek maken die steeds groter wordt.”
Retail
Joop noemt dat het bij de bestaande business, de retail, het werk hard terugloopt. “Opdrachtgevers in vooral de non-food investeren minder dan wij verwacht hadden. En we zien ook een sterke teruggang bij food, de supermarkten, met name Jumbo. Ook is Plus dit jaar minder gaan doen dan verwacht. We willen heel graag die supermarkten bouwen, maar wij hebben er geen grip op. Ik zeg dat ook vaak: dit is wat er gebeurt. Ik zeg dat ook steeds tegen de monteurs, dat het voor het grootste deel niet aan ons ligt. We doen daarnaast geen acquisitie meer in de retail, daar ben ik ook eerlijk over. Voorheen zaten we in de retail continu in de flow, het was repeterend werk, maar dat is niet meer. Nu zien we dat komen bij de laadinfra.”