Ga naar hoofdinhoud

Laadcontainer? Denk in vermogen, niet in opslag!

Echt anders dan een batterij

Superbatterij? Externe laadunit of opslag? Tja, hoe beschrijf je nu het nieuwe Heliox-Kersten cross-overproduct? Een ding is zeker, energie is vanaf nu eenvoudig bij te schakelen voor onze klanten of dat nu in- of uitpandig is. De ontwikkelingen van de laadcontainer zijn in volle gang. Wesley Burger vertelt er meer over.

Wesley is enthousiast: ”De eerste modellen laadcontainers in partnerschap, dat is echt mooi werk. Het is een verplaatsbare laadcontainer waar bijvoorbeeld bouwlocaties en distributiecentra veel profijt van kunnen hebben. Dit is iets anders dan de batterijcontainer die we kennen vanuit het perspectief van het veilig bewaren van batterijen. Onze laadcontainer is een gigantische batterij op locatie met laadvermogen op aanvraag. Het verschil zit dus in de toepassing ervan.”

Toepasbaarheid

En waar is de laadcontainer dan mooi toepasbaar? Wesley: “Zodra je aanpassingen doet aan een pand krijg je beperkingen in de meterkast, je moet dan functioneel gaan schrappen om bijvoorbeeld tijdens bepaalde uren de piekbelasting te reduceren. Je kunt dat opvangen door een batterijcontainer te gebruiken voor gelijktijdige stroomtrekkende processen. Een ander voorbeeld is het inpandig opladen van de steek-, til- en hijswagens, of voertuigen op locatie”.

De laadcontainers brengen we als Kersten naar elke willekeurige locatie en ze zijn voorzien van de capaciteit die de klant nodig heeft. Bijna ‘battery as a service’ dus. Er is wel een kanttekening. “Een laadcontainer is minder geschikt voor langdurig opladen, dan gaat deze snel leeg”, zegt Wesley. ”Je kunt deze batterij container toepassen als extra capaciteit naast de huidige installatie bij de klant”. Een laadcontainer is voorzien van 6x80kW accubatterijen, en is uitstekend geschikt voor het opladen van vrachtwagens tijdens het laden en lossen. Er zijn ook legio andere toepassingen te bedenken: van de energiezuigende bouwplaats tot een technisch bedrijf met een energieslurpend serverpark. De container kan gewoon op het net worden aangesloten.”

Samenwerking met Heliox

De reden dat er als partner is gekozen voor Heliox, is omdat Kersten samen met Heliox écht goed samenwerkt. Wesley vertelt: “Samen met Heliox, onderzoeken en innoveren we om juist die slimme energiebeheeroplossingen te leveren. Heliox zit aan de kant van de duurzame e-mobiliteit en fabriceert voornamelijk componenten die geschikt zijn voor vrachtwagens en bussen, kortom het grootvervoer. De samenwerking is mooi en reikt veel verder dan de laadcontainers alleen. Kijk ook naar onze samenwerking met Arriva met de aanleg van de buslaadstations en naar Cure Eindhoven, waar we samenwerkten aan het compactstation, de uitbreiding van het bestaande laadcapaciteit en het plaatsen van nieuwe laadpalen. Daar komt ook Beheer & Onderhoud bij kijken, zo krijgen we eerste- en tweedelijns inzicht. We werken goed samen en krijgen veel positieve feedback.”

Risico's

Het bewaren en inzetten van een grote batch batterijen is geen risicoloze onderneming, zoveel Lithium ion op één plek. Daar zitten risico’s in als oververhitting en beschadiging. En batterijbranden zijn gecompliceerd, weet Wesley vanuit zijn ervaring bij de vrijwillige brandweer. Hij kan eventuele zorgen over de veiligheid van de laadcontainer direct wegnemen. “In de container zitten drie grote compartimenten, in het grote compartiment zitten rookmelders, in het kopstuk een brandmeldinstallatie. Aan één zijde van de container zit een brandslangaansluiting.  Ook is de container voorzien van een explosieluik en een blussysteem. Het blussysteem is voorzien van drie, met poeder gevulde, compartimenten. Bij brand zorgt de poeder voor het verdringen van zuurstof dat nodig is voor ontbranding. Accu’s zijn volledig ingepakt dus kan de inwendige warmte lastig weg. Daarom is er een brandslangaansluiting zodat de brandweer kan koelen met water. Om warmte van buitenaf zoveel mogelijk te weren, is de binnenzijde voorzien van isolatie. Naast deze compartimenten zijn er vier luiken die met een sensor zijn verbonden aan de brandmeldinstallatie, deze zullen automatisch sluiten bij de detectie van rook en/of vuur.”

Toekomst

Een ding is zeker, de laadcontainer is flexibel genoeg voor verschillende toepassingen. Ooit ontstond de container als efficiënte en effectieve manier om verschillende soorten ladingen te vervoeren en te beschermen tijdens het transport. Nu is dit ontwerp geëvolueerd om aan andere behoeften te voldoen, waaronder dus nu een enorme batterij op locatie mét laadvermogen op aanvraag.