Ga naar hoofdinhoud

11 punten uit het bestuursverslag

Hoe was 2021

Eind 2022 heeft de directie het bestuursverslag over 2021 gepubliceerd. Hierin geeft zij een beschrijving van de gang van zaken in 2021 en ook een vooruitblik. Hoe is het gegaan in 2021? Het bestuursverslag in elf behapbare punten.

Transitie, omzet, nieuwe directie

Transitie. In 2021 maakten we een transitie door als bedrijf en moesten we onze eigen groeistrategie tegen het licht houden. Als externe factoren waren de coronapandemie en de verdere krimp in de retail van invloed.

Dalende omzet. De krimp in oprachten in de retail had effect op de opdrachtenportefeuille. Daardoor daalde de omzet in 2021 met € 7 miljoen ten opzichte van 2020. De omzet kwam uit op afgerond € 36 miljoen.

Nieuwe algemeen directeur. Op 1 december 2021 werd Jan Pieter Manschot tot nieuwe algemeen directeur benoemd.

Versnellen tijdens veranderingen

Versnelling businessonderdeel Energietechniek. In het tweede kwartaal werd duidelijk dat we de begrote omzet niet gingen halen. Daarom hebben we de ontwikkeling van het businessonderdeel voor de energietransitie versneld.

Nieuwe bedrijfsstructuur. De opzet van vijf BV’s, om daarmee de markt te bedienen, bleek niet te werken. Kersten Retail, Kersten Service, BIM-web, Conntech en Kersten Energietechniek betraden afzonderlijk de markt en beconcurreerden elkaar. Om die reden was een reorganisatie van de bedrijfsstructuur nodig. Het resultaat was drie leidende businesslijnen: Elektrificatie, Warmtetransitie en Technisch beheer.

Missie en visie. In 2021 hebben we een nieuwe missie geformuleerd.“Samen werken we aan een fossielvrije toekomst.” Over de invulling van die visie lees je meer in het artikel. ‘We willen vanuit onze specialismen een sleutelrol vervullen in de energietransitie’

Personeel. Voor de warmtetransitie zijn meer technische specialisten aangetrokken. Om op te kunnen schuiven in de elektrificatieomgeving naar de hogere vermogens en het middenspanningsgedeelte, is gestart met bijscholing.

Vooruit kijken

Eén salesorganisatie. Binnen de oude structuur had elke BV een eigen salesorganisatie, dat is nu één centrale salesorganisatie.

Ambitie. We hebben de ambitie om door te groeien naar een omzet van € 50 miljoen. Dat is binnen de bestaande personeelscapaciteit mogelijk.

Vooruitblik. In 2022/2023 willen we ons sterker positioneren als inhoudelijk interessante werkgever. Daar richten we onze communicatieuitingen op. We willen laten zien dat het niveau van technisch gespecialiseerd werk dat wij bieden een interessant aanknopingspunten is voor talentvolle technici op hbo- en wo-niveau.

Duurzame inzetbaarheid. Duurzame inzetbaarheid is, ook gezien de personeelskrapte, een thema voor ons. Specialisten willen we een beter perspectief bieden, onder meer door het goed inzetten van mensen op hun talent. Ook zetten we in op generatiemanagement. Jongeren zoeken naar purpose, ofwel een (levens)doel of zingeving. Die purpose bieden wij in de mogelijkheid om mee te werken aan een fossielvrije toekomst. Daarnaast willen we meer aandacht hebben voor de inzetbaarheid van 55+-ers.