Ga naar hoofdinhoud

Grote schermen trekken de aandacht bij Beheer en Onderhoud

Beheer en Onderhoud

Vier grote beeldschermen hangen in het kantoor van Beheer en Onderhoud. Deze op 1 januari gestarte afdeling valt er direct mee op. Maar waar zijn ze voor? En waarom is Beheer en Onderhoud eigenlijk opgezet?  

Beheer en Onderhoud staat als afdeling naast Service en Onderhoud. Ze vormen samen een twee-eenheid zou je kunnen zeggen. Maar ze pakken de zaken anders aan. De nieuwe afdeling is erbij gekomen om nieuwe markten goed te kunnen bedienen, zoals energietechniek. Waar Service en Onderhoud werkt met storingsafhankelijk en frequentie gestuurd onderhoud om te voldoen aan het wettelijke minimum van onderhoud en het oplossen van storingen, werkt Beheer en Onderhoud met conditie gestuurd en prestatiecontracten. Hierbij gaat het allereerst om het beheer van een installatie. Het verschil met Service en Onderhoud is verder dat de focus meer ligt op preventief werken, dus ervoor zorgen dat je een probleem signaleert en verhelpt voordat er een storing optreedt.  

Afwijkende parameters

“Bij Kersten Techniek krijgen we steeds meer te maken met WKO-installaties. Bij een WKO-installatie is het niet zo dat je deze bouwt, aanzet en dat het dan klaar is”, zegt Jorik van Woerkom, als projectmanager verantwoordelijk voor Beheer en Onderhoud. “De eerste tijd moeten we de werking monitoren en alles technisch inregelen, zodat hij optimaal presteert. Daarnaast zorgen we dat de installatie altijd beschikbaar is. Daar hebben we een aantal middelen voor, waaronder beheer op afstand. Via monitoring kunnen we vaak al iets fout zien gaan voordat de gebruiker klachten krijgt. Dat zie je bijvoorbeeld als bepaalde parameters af gaan wijken van de standaard. Dan kunnen we vanuit hier een beoordeling doen wat de ernst van de situatie is en daarop ingrijpen, nog voordat de gebruiker er iets van merkt.” 

Ah, dus daar zijn die beeldschermen voor, de monitoring? “Ja, op die schermen komen de gegevens binnen van de gebouwbeheerssystemen van de klanten waar de installaties staan. We kunnen aan die gegevens zien hoe de installaties functioneren aan de hand van parameters als temperatuur en druk in de systemen. En ook krijgen we storingsmeldingen via de systemen door.” 

Werk in uitvoering

Jorik vertelt dat het de bedoeling is om van deze schermen een monitoringsplatform te maken.  Zover is het nog niet, het is nog werk in uitvoering. Op dit moment staan er alleen die installaties op die medewerkers openen vanuit het systeem. “Waar we naartoe willen is een platform waarop de installaties allemaal in één scherm staan, zodat we een totaaloverzicht hebben van alle locaties die we in beheer hebben en wat daar speelt. Wat we bij Beheer en Onderhoud echt proberen te bereiken is om het aantal reactieve werkzaamheden, dus het achter storingen aan rijden, terug te dringen. Met als ultiem doel om dat nul te maken. Dit is een ideaalbeeld. Kijk, er zal altijd een keer een onverwacht ding komen, bijvoorbeeld een stroomstoring vanuit de netbeheerder, die kunnen wij niet voor zijn. Maar zoveel mogelijk andere zaken willen we voorspelbaar maken.” 

Het voorspelbaar maken van werkzaamheden is de kern van Beheer en Onderhoud. En om meer werk te genereren voor Kersten. Dat kan doordat bij conditie gestuurd en prestatie onderhoud meerjarige contracten worden aangegaan met opdrachtgevers. “Wij zijn daardoor een vertrouwd gezicht op de locatie. Vaak heeft een opdrachtgever meerdere installaties en wij willen ervoor zorgen dat we ook voor die installaties het beheer en onderhoud kunnen doen. Vervolgens, wanneer installaties al een aantal jaren draaien, komen er vervangingsmomenten. Dan kunnen we kleine werkzaamheden doen, maar ook complete renovatieprojecten. Dat kunnen wij vanuit beheer en onderhoud allemaal opzetten. Daar komen leuke zaken uit voort. We maken hier meerjarenplanningen voor, waarin we al van tevoren kunnen zien wat eraan komt, zodat we hierop kunnen acteren.” 

Minder uren vergooien

Doordat Beheer en Onderhoud meer focust op preventief en dus meer planbaar werk, kan de marge binnen onderhoud vergroot worden. Monteurs hoeven niet, zoals bij een storingsmelding, alle werk uit handen te laten vallen om direct in de auto te springen. “Dat betekent dat monteurs minder ad hoc aan het reizen zijn en dus minder uren vergooien. Het is zeker op dit moment, met een schreeuwend tekort aan technici, zonde om nutteloze uren te maken. Daarom zouden we over twee jaar het liefst een verdeling willen hebben van 50/50 tussen de conditie en prestatie gestuurde contracten van Beheer en Onderhoud en de storing en frequentie gestuurde contracten van Service en Onderhoud. Dat maakt het werk efficiënter.”  

Deze werkwijze sluit dus mooi aan bij Kersten haar ambities? Jorik beaamt dat. “Want als we het aantal effectieve uren kunnen vergroten en installaties nog beter gaan begrijpen krijgen we al het werk wat er voor ons ligt gedaan.”