Ga naar hoofdinhoud

Koen Bogers commissaris bij Kersten

‘We moeten doen waar we goed in zijn’

In deze nieuwsbrief een interview met het tweede lid in De Raad van Commissarissen (RvC) van Kersten: Koen Bogers, de huidige CEO van Stedin. “Waar Kersten mee bezig is is toch heel veel klanten helpen met de energietransitie achter de meter. Terwijl Stedin juist voor de meter de netwerken beheert. Dat sluit goed op elkaar aan.”

Kende jij Kersten vanuit jouw functie als CEO bij Stedin?

“Nee, ik kende Kersten niet. Kersten heeft natuurlijk jaren vooral in de retail gewerkt en ik heb in de breedte in de technologie gewerkt. Nu is dat in de energiesector, maar ik heb ook in de olie- en gassector gezeten en de building technologies, bij Siemens. Maar ik ben Kersten zelf nooit tegengekomen.”

“Ik denk dat het belangrijk is voort te bouwen op de sterke punten die je hebt, waar je je ook mee onderscheidt. "

Wat is jouw idee van Kersten?

“Er zijn natuurlijk heel veel bedrijven die installatietechniek doen in Nederland, maar toen ik over Kersten las op de website en later met Henk en Jan Pieter sprak, werd ik wel heel enthousiast. Omdat Kersten heel mooie dingen doet en zelf midden in de transitie zit om de kennis die we hebben van de energietechniek voor de retail, ook breder toe te passen. In de commerciële bouw en de energietransitie met wko-installaties en laadpalen en dergelijke. Kersten blijft natuurlijk ook gewoon retail doen, want daar zijn we goed in. De groei van fysieke winkels is wat afgevlakt, maar het is nog steeds een hele goede business voor Kersten.”

“Er zijn natuurlijk heel veel bedrijven die installatietechniek doen in Nederland, maar toen ik over Kersten las op de website en later met Henk en Jan Pieter sprak, werd ik wel heel enthousiast."

Waarom ben je RvC-lid geworden?

“Een paar redenen. Allereerst klikte het goed met Henk en Jan Pieter. Het tweede datgene waar Kersten mee bezig is. Dat is toch om heel veel klanten te helpen met die energietransitie achter de meter. Terwijl Stedin juist voor de meter de netwerken beheert. Dat sluit goed op elkaar aan.”

Waar zie jij de mogelijkheden voor Kersten?

“Ik denk dat het belangrijk is voort te bouwen op de sterke punten die je hebt, waar je je ook mee onderscheidt. Waar Kersten sterk in is, zijn innovatieve designs met BIM, de combinatie van E- en W-techniek en het klant- en accountgerichte. Dus de klant goed kennen, projecten voor ze doen en daarna het beheer en onderhoud. Dat soort zaken kun je breder proberen toe te passen in de commerciële bouw en laadtechniek en dan accountgedreven. We moeten doen waar we goed in zijn, dus niet hele grote projecten met allerlei exotische technieken, maar dat deel van het project zien te pakken waar echt E- en W-techniek bij elkaar komen en waar we toegevoegde waarde kunnen leveren.”

“Ik denk dat ik een goed inzicht heb in waar de energietransitie naartoe gaat. Maar dan vanuit een andere rol, vanuit de netbeheerdersrol. En ik heb een netwerk in die wereld en gevoel voor hoe je daar kunt groeien en geld kunt verdienen.”

Als ik jou goed hoor zeg je: blijf doen wat je doet en breid je klantenkring uit.

“Ja, probeer te zoeken naar die klanten in de commerciële vastgoed en onder mobliteitsaanbieders waar de toegevoegde waarde gewaardeerd wordt. Kersten is niet per se altijd de goedkoopste, dat hoeft ook niet, want wij leveren gewoon betere kwaliteit, beter design en wij zijn sneller, dus dan mag het ook wat meer kosten. Maar dan moet je wel klanten hebben die daar wat aan hebben.”

Wat neem jij mee wat interessant is voor Kersten? Waar kan jij ze mee helpen?

“Ik denk dat ik een goed inzicht heb in waar de energietransitie naartoe gaat. Maar dan vanuit een andere rol, vanuit de netbeheerdersrol. En ik heb een netwerk in die wereld en gevoel voor hoe je daar kunt groeien en geld kunt verdienen.”

Waar ligt jullie focus als RvC de komende tijd?

“Onze focus ligt op het bedrijf leren kennen, het zoeken naar een derde commissaris en samen met Henk en Jan Pieter de strategie verder uitwerken. We gaan kijken hoe we de groei in de energietransitie kunnen bewerkstelligen op een beheerste manier. Uiteindelijk is de grootste zijn niet het belangrijkste, maar wel goede kwaliteit leveren en tevreden klanten hebben. En zorgen dat je daarmee goede winst maakt.”