Ga naar hoofdinhoud

Laadpalen op eigen terrein

Slim laden doen we nu ook zelf!

We hebben voor onze klanten al diverse slimme laadpalen geplaatst. Sinds kort hebben we deze palen nu ook zelf! Dit is voor ons een belangrijke mijlpaal in duurzame mobiliteit en de elektrificatie van ons pand.

Eind maart zijn er op ons eigen terrein 7 nieuwe laadpalen geplaatst met 14 laadpunten, waarvan 4 palen voor eigen gebruik en 3 voor gasten. De 3 oude palen zijn vervangen omdat we slimmer met ons energiegebruik willen omgaan.

Samen tot een betere optie

Werken op zaterdag

In een week tijd hebben montageleider Stijn Veulings en Stijn Huting samen met 2 stagiaires én een dagje hulp van Rick van Rijswijk en Bas Lenderink de palen geplaatst en aangesloten. “We hebben eerst alle bekabeling gelegd. We zijn op een zaterdag begonnen met de voedingskabels binnen, zodat het kantoorpersoneel daar zo min mogelijk last van zou hebben”, vertelt Stijn Veulings. “Bij de poort van de parkeerplaats hebben we op zaterdag ook 2 mantelbuizen gegraven, zodat het terrein op maandag weer goed bereikbaar was.”

Load balancing

De nieuwe palen van Floading maken load balancing mogelijk. Load balancing biedt de mogelijkheid om een auto tot 80% te laten laden op het ingestelde vermogen. Projectleider Wesley Burger: “Als een accu 80% geladen is wordt er gekeken op welke auto geknepen moet worden. Op vol vermogen kan een paal maximaal 2 x 22Kw opladen, maar de palen draaien bij ons op een vermogen van 2 x 6Kw. Onze aansluiting is niet berekend op het volle vermogen. Daarvoor moet de meterkast verzwaard worden en dat gebeurt op het moment als we het accupakket op de verdeler aansluiten en uitbreiden met 2 laadpalen. Dan kunnen we op vol vermogen laden, maar dat duurt nog wel even.”

Inzicht in energiegebruik

Bij load balancing maken de palen verbinding met de meterkast. Omdat er een informatiestroom is van de palen naar de meterkast, kun je via slimme software inzicht krijgen in het verbruik van de palen en de beschikbaarheid van stroom. Hierdoor kunnen we ons energiegebruik verder verduurzamen. De slimme palen en de slimme software zijn daarvan een begin. Een volgende stap is de uitbreiding van het aantal zonnepanelen. Daarna kijken we naar de accuopslag die wij sinds 2018 hebben. Is het mogelijk dat deze inpandige accu's de piek voor het elektrisch laden kunnen opvangen? Of zit er genoeg ruimte in de accu's om meerdere piekmomenten op te vangen? Dit zal leiden tot een beter energiegebruik op een groene manier.