Digitaal anders denken en doen
Kersten heeft vanouds techniek en technologie als kerncompetentie. Vaak is dat buiten maar ook intern zijn de (digitale) ontwikkelingen in volle gang. Om samen de organisatie van de toekomst te bouwen zijn we gestart met de uitrol van de Modern Workplace, de ‘moderne werkplek’ die grotendeels RDS vervangt. Maar wat betekent dat voor ieders manier van werken en hoe past deze digitalisering bij Kersten in de toekomst? Hierover praten we met Arian Wassink, die zich voorheen bezighield met de BIM-transitie, maar nu de organisatie verder gaat digitaliseren. Dit interne digitaliseringsvraagstuk sluit overigens perfect aan bij zijn huidige studie asset management.
Arian, vertel eens wat de Modern Workplace is...‘
“Onder de noemer Modern Workplace vallen diverse aanpassingen aan onze digitale werkomgeving. Het doel is samenwerking te bevorderen en collega’s van verschillende afdelingen gestructureerder en gerichter digitaal met elkaar te laten samenwerken. En ook om data gemakkelijker beschikbaar te stellen en interne processen te automatiseren. Collega’s gaan gebruikmaken van een nieuw ‘digitaal kantoor’. De eerste fase van een testpanel met de engineers en modelleurs hebben we inmiddels afgerond.”
Dat klinkt fraai maar verandering is ook een uitdaging, toch?
“Ja, maar je moet het niet alleen zien als een technische constructie waar mensen maar binnen moeten passen. Het werk tussen de afdelingen, tussen mensen onderling, is belangrijk. Wat een plus is van een digitaliseringsproces als dit, is dat mensen zich op hun gemak kunnen voelen met digitale verandering. Dat ze zien en ervaren dat technologische transformatie niet een abstracte onderneming is die ze wordt opgelegd. We vinden het belangrijk dat ze ervaren dat technologie hen helpt en ze faciliteert in hun werk. Dit doen we door gerichte functionaliteiten en tools. We hebben het digitaliseringsproces zo ingericht dat de veranderingen in de werkwijze overzichtelijk en toegankelijk zijn. Zoiets kan alleen als we de gebruiker op 1 zetten en de omgeving zo goed mogelijk laten aansluiten op de behoefte.”
Welke impact verwacht je van de Modern Workplace?
“Ik verwacht dat collega’s hun werk beter kunnen doen. We creëren een digi-Kersten omgeving, alleen ons ERP gaat nog via Remote Desktop. Mensen kunnen de look en feel die ze gewend zijn behouden, vergelijkbaar met je eigen bureau. Ze zullen wel verschil ervaren in hoe er vergaderd en in bestanden samengewerkt wordt. Dus als het gaat om de processen waar anderen bij betrokken zijn. Het zal ook wennen zijn aan de Modern Workspace. Maar het zorgt voor het goed documenteren en dus kunnen vinden van spullen, het borgen van processen en ontsluiten van belangrijke informatie. Het gaat om slimmer werken. Dat is de mindset die we zoeken. Iedereen krijgt op basis van functie en rollen de passende toegang tot hardware, software, data en bedrijfsbronnen. Zo garanderen we toegankelijkheid, veiligheid en transparantie.”
Arian, vertel eens wat de Modern Workplace is...‘
“Ik heb wel een paar tips:
- Zie de omgeving als ondersteunend en niet als een hindernis. De essentie is dat we werken vanaf een centraal punt in gestructureerd teamverband;
- Volg de trainingen die we aanbieden, leer de kneepjes, kijk naar demo’s online;
- Voel je niet bezwaard om mij te benaderen wanneer je vragen hebt, of stel je vraag aan een modelleur of engineer die al ervaring heeft.
- Bij de uitrol is er volop de ruimte voor vragen, ook na een tijdje nog. Trek ons aan de mouw indien nodig! We komen graag nadere uitleg geven.”
Waar gaat het heen met digi-Kersten in de nabije toekomst?
“Vanuit alle leermomenten groeien we als personeel binnen en buiten samen verder. Digitaal werken is daarbij een middel om de strategische doelen van Kersten te bereiken. We zien dat er bijvoorbeeld veel te winnen is als iemand ingewerkt moet worden en veel informatie dient te krijgen. Processen die standaard zijn kunnen worden vereenvoudigd, en stroperige processen geoptimaliseerd. Creativiteit rondom digitaal denken zorgt weer voor een gezonde bedrijfsvoering én leidt misschien wel tot verkoopbare technologische diensten op termijn.”