De praktijk koppelen aan de regels, niet de regels aan de praktijk opleggen
Het kwaliteitsbeheerteam bij Kersten is uitgebreid. We hebben een gesprek met Raymond Verwoert, een hands-on MVK-er, al is zijn officiële benaming ‘kwaliteitsinspecteur.’ “Gewoon een man van de praktijk”, zo zegt hij zelf. Die rol sluit perfect aan bij de vaardigheden van zijn collega Rob van Leeuwen want Rob verdiept zich helemaal in de wet- en regelgeving. Hun gezamenlijke doel? De kwaliteit van het dagelijkse werkproces waarborgen voor zowel Kersten als voor klanten en collega’s.
Wat betekent het beheren van kwaliteit voor jou in relatie tot Kersten?
“Het is simpel, het is ons doel om alle processen te borgen en tegelijkertijd toegankelijk te krijgen. Dit samenspel heet kwaliteit en is alleen te bereiken met een team van collega’s. Je hebt elkaar nodig zodra er andere regels gaan gelden in werkprocessen. Communicatie is alles, je kunt geen regels instellen en dan denken dat het wel losloopt. Iedereen is gewend aan zijn of haar eigen manier van doen. Daarom leg je het waarom van voorschriften uit. Iedereen wil toch lekker werken met dien verstande dat het op een manier is die voldoet aan het eisenlijstje. Dan kijk je naar werkomstandigheden, kwaliteit, veiligheid en milieu. Nou, dáár zit de crux, je wilt mensen faciliteren die hun dagelijkse werkwijze aanpassen voor de kwaliteit en de daling van risico’s. Regels zijn abstract totdat je weet waarvoor ze je behoeden. We beheersen die risico’s zonder het werk te belemmeren of leuke kansen te missen.”
Ik zie wel een dilemma Raymond, de regels volgen bij klanten maar wel de tijdsdruk van het project in de nek hebben. Wat is hierover je mening?
“ Ja zeg, dat is een heel goed voorbeeld. Aan de ene kant wil de opdrachtgever op alle vlakken compliant werken en aan de andere kant is daar het project dat snel af moet. Daar schuilt het gevaar van de zevenmijlslaarzen, grote stappen nemen en zaken overslaan. Dat wil je altijd voorkomen. Daar doen we ook alles aan. Een dergelijk proces is niet simpel, het draagvlak zit in die driehoek van de opdrachtgever, de aannemer, en de collega. De belangen kunnen altijd dichterbij elkaar komen, een opdrachtgever moet weten dat processen bepaalde stappen omvatten die we niet kunnen overslaan omwille van de tijd. En ja, tijd is geld binnen onze branche. Leg uit dat duurzaamheid ook duurzame arbeid betekent. Dat vergt ook wat van collega’s, niet iedereen kan in een dergelijk gesprek goed bijval geven maar de regels begrijpen, naleven en erachter kunnen staan als het een keer moet, is de start. Vaak heb je geen harde businesscase om mee te kunnen wapperen J Je wilt eigenlijk wel aantonen wat veiligheid oplevert, in waarde anders dan geld alleen.
Gelukkig zijn de klanten die we bedienen bij Kersten zich erg bewust van wet- en regelgeving en zijn er zelf erg druk mee, sterker nog ze eisen het zelfs van hun toeleveranciers. Het is een voorwaarde om te mogen werken.”
Wat doe je allemaal nog meer als kwaliteitsinspecteur?
“Mijn rol is erg breed en daarom altijd leuk. Als kwaliteitsinspecteur kan ik inkoop adviseren over wat aan te schaffen qua werkmaterieel met het oog op de kwaliteitseisen. Daarnaast kijk ik naar de veiligheid van mens en machine op het werk, heb ik een scherp oog op ons materieel en de omgang met gevaarlijke processen en stoffen. Poeh, ik heb zo’n veelzijdig vak”
Hoe zie je de toekomst van kwaliteit en duurzaamheid?
“Mijn eerdere werkgever zat in de recycling, daar heb ik mijn kennis rondom ISO1401 opgedaan. Dat veld zal zich de komende jaren sterk gaan ontwikkelen: die milieuvoorschriften die zorgen voor een schonere wereld. We moeten begrijpen dat het niet alleen belangrijk is om te voldoen aan de wettelijke voorschriften, maar ook om verder te gaan dan dat. Steeds meer klanten verwachten dat bedrijven zichtbaar werken aan het verlagen van hun milieu-impact.”