Ga naar hoofdinhoud

R&D Rob en Nieuwe QHSE

Hoe ontstond bij Kersten de noodzaak rondom normeringen en certificering?

“De noodzaak rondom kwaliteit en de borging ervan ontstond toen we met Kersten voor internationale bedrijven gingen werken. We hadden diverse BRL-certificaten (beoordelingsrichtlijnen), die veel gebruikt worden in Nederland voor de borging van de productkwaliteit, wel op zak. Maar over de landsgrenzen gingen klanten om de ISO 9001-certificering (kwaliteitsmanagement) vragen. De BRL is volledig onbekend in het buitenland, en ik lach wel om de feedback die we kregen in die tijd: ‘What the hell is the BRL?’

Ook het aantoonbaar borgen van veiligheid werd een must. Zonder een VCA bedrijfscertificering werd je bij sommige opdrachtgevers niet meer geaccepteerd, andere vonden het niet belangrijk. De tijden waren toen ook echt anders, de retail is heel anders dan de sectoren waar we momenteel voor werken.”

Wat betekenen normeringen nu voor ons?

Nu we werken met (semi) overheidsgerelateerde bedrijven is het hebben van certificeringen van groot belang. Het is simpelweg een harde eis om zaken te kunnen doen. Grotere bedrijven die we nu tot onze klanten rekenen, zoals de energiebedrijven, vragen om kwaliteit, milieu en veiligheid. Bij de succesvolle aanbesteding van Vattenfall had Kersten een 100% score op het onderdeel QHSE. Dat was een beslissende factor. Iets om trots op te zijn als Kersten. Daar werk je niet alleen aan, maar met alle collega’s die zeker in de buitendienst elke dag ‘compliant’ moeten werken en daar echt hun best voor willen doen. Praktijk en regels zijn niet altijd de beste maatjes.”

Rob, je hebt best een rol die zich op de achtergrond afspeelt maar erg belangrijk is voor de continuïteit van het bedrijf, vertel daar eens wat meer over.

“Ja, dat klopt wel, het is niet altijd een even zichtbare rol. Als KVM manager ben ik verantwoordelijk voor een breed proces. Het vak is lastig te duiden, lijkt wat papiertijgerig en het is erg breed. Ik verdiep me in wetgeving, voorschriften en de eisen. Dat is niet per se sexy hoor, soms bijt je je vast in taaie kost. Mijn collega’s kunnen echter door mijn uitzoekwerk aan de gestelde (overheids)regels blijven voldoen. De praktijk en de regels botsen soms maar ik probeer de drempels zoveel mogelijk te verlagen en bied duidelijkheid over implementatie en mogelijke tools. Kwaliteit is natuurlijk veelomvattend en stopt nooit. Processen moet je borgen, het moet elke keer soepeler lopen als je aan de gestelde eisen wilt blijven voldoen.

Kun je je voorstellen dat sommige collega’s zeggen: Ja die Rob, dat is die man die het lastig maakt met zijn regeltjes?

“Zeker, het is een beetje het lot van de functie. Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het hier gewoon gaat om de veiligheid en de gezondheid van mensen en de bedrijfsvoering. Ik zorg met het team voor eenduidigheid op veel gebieden. Helderheid rondom regels en voorschriften. Het is enorm belangrijk onze mensen en hun gezondheid te beschermen, en richtlijnen te hebben zodat alles werkt zoals voorgeschreven. Je kunt je ertegen verzetten maar dan loopt eenvoudigweg je business vast. Er is geen klant die met een ongeorganiseerd en onveilig bedrijf wil werken. Duidelijkheid geeft rust en iedereen keert na werktijd weer gezond naar huis.”

Wat doe je precies om je collega’s te faciliteren met het naleven van regels?

“We hebben net de Veilig Werk app geïmplementeerd waardoor we veel zaken makkelijker maken. We zijn VCA** gecertificeerd, en hadden te veel formulieren die we moesten invullen. Voor het melden van bijvoorbeeld incidenten moest je die gebruiken, dat was een drempel voor veel collega’s. Meldingen bleven daardoor vaak achterwege. Zowel meldingen als inspecties zullen makkelijker gaan met de app, naleven wordt eenvoudiger. Het is ons doel het naleven van regels toegankelijk te maken.”

Wat levert een goed systeem rondom kwaliteitsmanagement ons als Kersten op?

“Het is een harde eis en dus direct een opgave. Klanten in bepaalde marktgebieden hebben verschillende eisen. Zo is ISO14001 (milieumanagement) niet meer weg te denken binnen de verduurzaming. Tijden veranderen en de manier waarop we omgaan met de navolging van regels dus ook. We moeten garanties kunnen geven dat ons bedrijf stabiel is en gecontroleerd opereert. Een normering als ISO 9001 kijkt dan bijvoorbeeld naar risico’s en mismanagement.”

Wat betekent het voor ons intern?

“Collega’s vinden het lastig, die regeltjes. Ja het moet… en wat moet is niet leuk. Transparantie is daarom belangrijk. Waarom doen we het?  Ik probeer het zo makkelijk mogelijk te maken voor ons, maar ik kan de inhoud van de norm niet veranderen. Graag geef ik daarom mijn collega’s mee: sta ervoor open om de regels na te leven. Zonder rijbewijs mag je ook niet de weg op. Certificeringen zijn ‘license to operate’.

Als medewerker is het belangrijk dat je kennis, vaardigheden en je beroepshouding klopt.

Die combinatie binnen je vak is belangrijk. Ik ontvang graag feedback hoe we het samen nog beter kunnen doen in de praktijk. Denk vooral mee.”