Ga naar hoofdinhoud

Problemen door materiaaltekorten? Zo voorkom je ze

Anass Betti en Berry Bambacht

Materiaaltekorten komen in de markt steeds vaker voor. Eerst waren leveringen vertraagd door corona, nu zorgt de oorlog in OekraĂŻne voor stagnerende aanvoer. Ook wij hebben ermee te maken. Wat is de impact en wat kun je doen? Berry Bambacht (E) en Anass Betti (W) vertellen hierover en geven tips wat je kan doen als en product niet op tijd geleverd kan worden.

Waar zien jullie vooral materiaaltekorten?

Berry: “Voorheen waren het vooral specials waar we tekorten in hadden, maar momenteel kan het met elk onderdeel zijn. Wij zien de tekorten vooral bij verlichting, verdeelkasten en speciale aansluitsnoeren. Daarbij kan je ook niet meer uitgaan van standaard levertijden. Zelfs bedrijven als de Technische Unie kampen hiermee. “
Anass: “Het komt bij ons veel voor. Bijvoorbeeld bij pompen en componenten zoals afsluiters, regelklepjes, energiemeters, maar ook warmtepompen of draaikoelers. Waar die binnen 6-8 weken geleverd konden worden staat daar nu een levertijd van 20-30 weken voor. Een ander aspect is dat alles de pan uitrijst qua prijs. Bij pompen is de prijs sinds afgelopen januari met ongeveer 18% gestegen. Dat heeft best wel impact, omdat we met zo’n hoge inflatie niet hebben gerekend.“
Berry: “Bij de E is dit niet anders. Alle materialen zijn het afgelopen half jaar enorm in prijs gestegen. Het verschilt wel per onderdeel, van een paar procent tot 20%.”

Welke problemen leveren de tekorten op?

Berry: “Door de te korten ontstaan problemen met de planning. Als bijvoorbeeld de voorzieningen niet gemaakt kunnen worden in de wanden, kunnen deze ook niet gesloten worden door de bouwkundig aannemer. Dan loopt de totale planning van het project uit, met een latere oplevering tot gevolg. Dit kan weer extra kosten met zich meebrengen in de vorm van boeteclausules.”
Anass: “Wij zitten voornamelijk op langdurige projecten van 2-3 jaar, dan kun je problemen heel goed voorkomen door vroegtijdig  te bestellen. Wel moet je rekening houden met hoe je leveranciers werken. Als ik bij de Technische Unie een bestelling doe voor volgend jaar, dan bestellen zij dat meestal pas zo’n tien weken van tevoren. Ik heb dan altijd even telefonisch contact om te zeggen dat ze het nu moeten bestellen. En dan stemmen we met elkaar af hoe we het gaan opslaan.”

Wat is een goede strategie om te zorgen dat je materialen wel op tijd hebt?

Berry: “We maken zo vroeg mogelijk afspraken met leveranciers zodat zij hier rekening mee kunnen houden in hun productie. Ook is het belangrijk om betrouwbare partners te vinden die hun afspraken na kunnen komen.”
Anass: “De strategie bij langlopende W-projecten is zo snel mogelijk engineeren, zodat je weet wat je moet gaan inkopen. Ook al heb je het volgend jaar pas nodig. Dit is zowel leveringstechnisch als financieel gezien handig, vanwege die stijgende prijzen.“

En als die strategie eens niet werkt, wat kun je dan nog uit de hoge hoed toveren?

Berry: “Houd altijd de ogen open voor goede alternatieven. Betrek desnoods ook de klant bij de uitdaging. Vaak is er meer mogelijk dan je zou verwachten.”
Anass: “Mijn belangrijkste tip is om altijd bij meerdere partijen aan te vragen. Als de een iets niet heeft, kan de ander het nog wel hebben. En check de voorraden. Als ik bij de Technische Unie ga bestellen en in hun systeem staat 8 weken levertijd, dan bel ik toch vaak even de fabrikant of zij het op voorraad hebben. Dan gebeurt het nog wel eens dat het daar gewoon ligt. En kijk buiten Nederland, Duitsland bijvoorbeeld. Daar zijn ook nog wel eens mogelijkheden.”