Ga naar hoofdinhoud

Verbinders bij Kersten

Gert Jan Vrij

Gert Jan is verbinder voor de uitvoering. Hij is nog maar pas in dienst als projectmanager, sinds 1 augustus. Gert Jan heeft een werktuigbouwkundige achtergrond en een berg aan ervaring die hij heeft opgedaan bij de BAM, Heijmans en Woody World.

In zijn gehele carrière, die begon op de werkvloer als monteur, is Gert Jan nieuwsgierig geweest en vol ambitie om zichzelf en anderen beter te maken en om te luisteren naar mensen, verhalen en keuzes.

Hoe vult Gert Jan deze rol in?

Wat ga jij doen als verbinder?
“Mijn focus ligt op de mensen. Wat houdt ze bezig, waar zitten ze mee, waar kunnen dingen beter? Samen met Rene en Wim overleg ik elke 2 weken over waar we verbeterpunten zien en wat we meer kunnen stimuleren. Zo gaan we bijvoorbeeld de toolboxen verbeteren. Wat ook belangrijk is, is aandacht voor arbo en langdurige ziekte. Het gaat om zaken die voor het personeel belangrijk zijn.”

Hoe komen collega’s jou tegen?
“Ik ben 2-3 dagen per week te vinden op een project om met mensen te praten. Inmiddels heb ik denk ik al driekwart van de mensen gesproken.”

Kunnen mensen ook op jou afstappen?
“Ja, dat kan altijd. We zijn als verbinders echt een luisterend oor, dus als een collega ergens mee zit kan hij of zij Rene, Wim of mij benaderen. Het maakt niet uit naar wie je gaat, het is maar net aan wie je graag je verhaal vertelt of bij wie je je vraag kwijt wilt.”

Wat trekt je aan in deze rol?
“Het luisterend oor zijn. Dat heb ik ook in vorige functies bij BAM en Heijmans gedaan en dat ligt me goed. Ik doe er ook alles aan om dat waar te maken. Soms wordt er wel aan mij getrokken om ander werk te doen, maar dit heeft voor mij echt prioriteit.”

Wat hoop je dat jullie als verbinders bereikt hebben over 1-2 jaar?
“Ik hoop dat we bereiken dat er een fijne werksfeer is met tevreden personeel. Tevreden personeel is het belangrijkste wat er is.”

Wim Jansen

Wim is vanuit zijn rol als opleider voor elektrotechnici (BBL, BOL en zij-instromers) gevraagd als verbinder. Hij vormt zo de schakel tussen hen en Kersten.

Hoe vult Wim deze rol in?

Wat ga jij doen?
“Deze nieuwe functie moet nog wel wat bij mij indalen, maar ik zie het als mijn opdracht om collega’s die al heel lang bepaalde werkzaamheden doen, mee te nemen in de wereld van de energietransitie. Aan de andere kant heb je de jongelui, die zie ik tegenwoordig heel erg twijfelen. Ze kunnen geen beroepskeuze maken, lijkt het wel, ze weten niet wat ze willen worden. Ik kan ze helpen door ze dingen te laten zien, het palet van de techniek, en vertellen wat de mogelijkheden zijn.”

Hoe komen collega’s jou tegen?
“Mensen vinden mij op de bedrijfsschool. Het is gemakkelijk hier even naar binnen te lopen om een half uurtje te babbelen. Dat doen ze ook al heel vaak.”

Mensen kunnen ook op jou afstappen?
“Jazeker. En zoals gezegd weten ze me ook wel te vinden. Ik vind het belangrijk dat de mensen weten dat ze niet alleen hoeven te staan. Er staan altijd hulptroepen paraat om bij te springen, voor wat dan ook. Wat ik wel vind is dat ieder dit zelf ook meer ter hand moet nemen. Dus mensen: help elkaar!

Wat trekt je aan in deze rol?

“Dat ik mijn opgedane kennis kan delen, zodat we veilige installaties bouwen voor mens, dier en goederen. “

Wat hoop je dat jullie als verbinders bereikt hebben over 1-2 jaar?
“Ik hoop op een toekomst voor het bedrijf waar spirit in zit. Ik zie nu al een groep die enthousiast is en zegt: we gaan nieuwe dingen doen. Ik zie dat elan ontstaan. En ik hoop dat we over 1-2 jaar als bedrijf zeggen: geen klus is te groot. En dat we dan verder bouwen.”

Rene Huijgen

Rene is serviceleider en is verbinder voor service en onderhoud.

Hoe vult Rene deze rol in?

Wat ga jij doen?
Als schakel tussen binnen en buiten let ik op kwaliteit, functionaliteit, een goede werksfeer en probeer ik te letten op het opleidingsplan om zo collega’s verder in kennis te krijgen. Ik houd me bezig met de communicatie tussen de collega’s en de diverse onderwerpen, ik zorg ervoor dat problemen worden opgepakt en naar binnen gekoppeld worden als dit nodig is. Ook ben ik er voor algemene vragen tot in de breedste zin van het woord. Zo hoor ik iedereen graag aan en probeer ik ze te helpen.”

Hoe komen collega’s jou tegen?
“Ik ben 1 of 2 dagen op de zaak en de andere dagen ga ik het veld in. Dan kijk ik hoe het gaat en zoek ik met de collega’s naar verbeterpunten en hoe het werk soepeler kan. Enkele keren per jaar verzorg ik een meeting voor de E en de W, waarbij we bespreken waar ze tegenaan lopen. Zo kunnen we de kwaliteit binnen Kersten verbeteren.”

Kunnen mensen ook op jou afstappen?
“Zeker, ik ben altijd beschikbaar, ook buiten werktijd kunnen mijn collega’s mij altijd bellen met vragen, hier probeer ik dan zo goed mogelijk invulling aan te geven. Om op deze manier bijdrage te leveren aan een goede werksfeer en omgeving.”

Wat trekt je aan in deze rol?
“Vooral het contact met mijn collega’s en de afwisseling tussen binnen en buiten.”

Wat hoop je dat jullie als verbinders bereikt hebben over 1-2 jaar?
“Ik hoop dat we voor service en onderhoud 4 teams hebben binnen Nederland die onderling goed met elkaar werken. Dat er een goede werksfeer is in het bedrijf en dat mensen goed opgeleid zijn om het werk in de energietechniek te doen. Daar moeten we nu nog in groeien en opschalen.”