Ga naar hoofdinhoud

Blokkeertarieven laadpaalkleven schieten doel voorbij

De ANWB constateert dat consumenten onnodig blokkeertarieven betalen bij het laden van hun auto aan een openbare laadpaal. Hoewel het blokkeertarief bedoeld is om laadpaalkleven tegen te gaan, rekenen sommige aanbieders dit tarief al vanaf de eerste minuut na het opladen, en lopen de kosten vaak 's nachts ook door. Om dit probleem aan te pakken, introduceert ANWB nu de nieuwe Auto-stopfunctie. 

 

Niet uit bed

Waar het blokkeertarief twee jaar geleden nog nauwelijks werd toegepast, wordt dit tijdsgebonden tarief nu al door bijna een derde van de Nederlandse publieke laadpalen in rekening gebracht. Het tarief was bedoeld om bestuurders te stimuleren de laadplek vrij te maken zodra ze die niet meer nodig hebben, maar volgens de ANWB is het verworden tot een ‘verdienmodel’ voor laadpaalaanbieders. Dat deze tarieven ook 's nachts blijven doorlopen, schiet volgens de ANWB het doel voorbij; iedereen moet zijn auto kunnen opladen zonder midden in de nacht op te hoeven staan om hoge kosten te vermijden. 

Discussie op gang brengen

De Auto-stopfunctie in de ANWB Laadpas-app, die nu is gelanceerd, voorkomt nachtelijke blokkeertarieven wanneer een batterij tussen 23.00 en 07.00 uur volledig is opgeladen. Voor 23.00 uur vindt de ANWB het redelijk dat een auto bij de openbare paal wordt weggehaald zodra de batterij vol is. De ANWB erkent dat blokkeertarieven in principe een goed middel zijn om laadpaalkleven tegen te gaan, maar de huidige toepassing door sommige aanbieders schaadt de belangen van de consument. Met deze actie wil de ANWB ook de discussie met verschillende aanbieders op gang brengen. 

Lees meer over de Auto-stop functie in de ANWB Laadpas-app.