Ga naar hoofdinhoud

Een derde van straten moet open voor laadinfrastructuur

Danny Benima, CFO van netbeheerder Stedin, laat aan BNR weten dat 30% van alle straten in Nederland nog open moet om te kunnen voldoen aan laadcapaciteit. In Nederland zijn inmiddels ruim een half miljoen elektrische auto’s en het Planbureau voor de Leefomgeving voorspelt dat er in 20230 anderhalf miljoen volledig elektrische personenauto's rondrijden. Dat is volgens de netbeheerder één van de grootste uitdagingen op dit moment.

1000 garageboxen in Utrecht

Om te voldoen aan de stijgende vraag voor stroom is nog ‘heel veel nodig’. “Een auto trekt net zoveel vermogen als vijf tot zeven huishoudens” legt Benima uit. “Dus iedere elektrische auto die erbij komt in de straat, is eigenlijk de bouw van vijf tot zeven huizen erbij. Pak een stad als Utrecht en er moeten gewoon duizend garageboxen in de bestaande stad bijkomen om de elektrificatie handen en voeten te geven. Dus ruimte onder de grond en ruimte boven de grond. De fysieke ruimte dat is onze grootste zorg op dit moment.” Benima voorziet ook dat het op weerstand stuit: “Iedereen wil wél elektrisch rijden, maar niet in de achtertuin een elektriciteit station.”

Veel harder gegaan dan gedacht

Dat we in Nederland achterlopen met het voldoen aan de vraag naar stroom, komt volgens Benima omdat de elektrificatie veel harder is gegaan dan verwacht. ““Je leeft je leven vooruit en je begrijpt het achteruit. Achteraf hadden we met de kennis van nu veel meer moeten bouwen. We zijn in Nederland wereldkampioen zonnepanelen, 30% van alle laadpalen in Europa staat in Nederland en ook met wind zijn we koploper. Wij, maar ook kennisinstituten hebben dit niet voorzien, maar het is wel waar we vandaag de dag mee te dealen hebben.”

Luister hier het gehele interview met Danny Benima.