Ga naar hoofdinhoud

Laadpleinen voor grootvervoer gaan duurzaam verschil maken

“Elke 60 kilometer een laadpaal”

Eind 2027 zal er elke 60 kilometer een laadpaal staan langs alle Europese snelwegen. Het ambitieniveau ligt hoog, zo blijkt uit het voorlopige akkoord van De Europese Commissie, het Europees Parlement en vertegenwoordigers van de lidstaten. Deze en andere afspraken vormen een belangrijke basis voor het toenemend aantal elektrische vervoersmiddelen en de vergroting van hun actieradius.

Kersten ziet echter dat grootvervoerders de komende periode zullen verduurzamen met enige achterstand op het personenvervoer. Er spelen daar grote elektrificatievraagstukken ten aanzien van laden en de aanleg van laadpleinen maar ook met het rijden met gasvormige waterstofoplossingen.

Waterstof langs de Europese snelwegen

Om vrachtwagens en zwaar transport van energie te voorzien, moet er vanaf 2030 gasvormige waterstof beschikbaar zijn. De ambitie is om dit na elke 200 kilometer beschikbaar te stellen. De lidstaten hebben zelf de vrijheid de hoeveelheid laadstations te bepalen per locatie. 

Elektrisch moet makkelijk

De maatregelen van de EU beogen ‘laden net zo makkelijk te maken als tanken’. De populariteit van elektrisch rijden zal een boost krijgen. Laadstations voor de langeafstandsreizen per auto zijn echter ook schaars. Vanaf 2027 moet er dus elke 60 kilometer een laadpaal op de Europese snelwegen staan voor personenvervoer.

We laden voorop

Nederland loopt ten opzichte van de meeste Europese landen voorop. In ons land staan 100.000 privé-laadpalen en meer dan 4.200 openbare snellaadpunten voor personenvervoer. Maar zodra het gaat om grootvervoer en zwaar transport zal er nog veel moeten gebeuren. 

Kersten draagt bij

De weg naar elektrificatie is boeiend, het is een complex samenspel van logistieke wensen en uitdagingen waar de dagelijkse praktijk echt leidt. Kersten Techniek is nauw betrokken bij de aanleg van laadinfrastructuren. Zo werkten we aan het grootste laadplein van Europa voor vrachtvervoer. Een opdracht in samenwerking met Heliox. Wat we dagelijks leren? Elektrisch grootvervoer kan echt het duurzame verschil maken binnen de logistiek en een goed ingericht laadstation is daarbij een prille stap, vaak binnen een hybride oplossing.

Contact

Geïnspireerd geraakt door dit verhaal? Neem dan contact op, wij vertellen graag meer.