Waar Nederlanders eerst terughoudend waren, kiest een groeiend aantal er nu voor om met de elektrische auto op vakantie te gaan. âOnze data toont een duidelijke gedragsverandering onder vakantiegangers aan,â stelt Bart Horstman, mobiliteitsspecialist bij Shuttel. âDe elektrische auto wordt niet alleen meer gebruikt voor woon-werkverkeer, maar ook met vertrouwen ingezet voor de zomervakantie.â Dit blijkt uit de analyse van geanonimiseerde transactiedata van meer dan 25.000 gebruikers van de Shuttel laadpas over de jaren 2022, 2023 en 2024.
Lastig laden in Spanje
Populaire routes zoals de Franse Route du Soleil en de Italiaanse Autostrada del Sole kleuren in de zomermaanden diepgroen op de heatmaps van Shuttel, wat duidt op intensief laadgebruik. Een laadpaal vinden in bijvoorbeeld Frankrijk wordt ook steeds gemakkelijker. Het aantal openbare laadpunten nam de afgelopen jaren fors toe, schrijft het NRC in een reportage over elektrisch rijden naar de vakantiebestemming. De teller staat op bijna 175.000. Hoe anders is dat in Spanje, waar nog maar een kleine 50.000 publieke laadpunten zijn. Dit heeft invloed op vakantiekeuzes van elektrisch rijdend Nederland. Nederlanders laden nog maar nauwelijks in Spanje.
Groei in Frankrijk
Enkele jaren geleden was de laadpaal-situatie in Frankrijk nog heel anders. In 2022 telde het land nog âmaarâ 82.000 openbare laadpunten. Nu dus 175.000 en als het aan de regering ligt zijn er in 2030 400.000 openbare laadpunten, waarvan 50.000 snelle, waar opladen binnen 30 minuten gedaan is. âHet zijn eigenlijk altijd politieke besluiten die de transformatie aanjagenâ, vertelt Liana Cipcigan, hoogleraar elektrisch vervoer en slimme energienetten aan de Universiteit van Cardiff, in NRC. De grootste aanjager in Frankrijk is een mobiliteitswet uit 2019. Die schreef voor dat per 2025 minstens 5 procent van alle plekken op parkeerplaatsen voor minimaal twintig autoâs een laadpaal moest hebben.Â
Noorwegen aan kop
Noorwegen loopt nog altijd voorop in Europa met zowel het aantal laadpunten als het bezit van elektrische autoâs. âDit komt doordat Noorwegen ambitieuzer klimaatbeleid voertâ, zegt Cipcigan. âZo stelde het land zich ten doel de verkoop van nieuwe diesel- en benzineautoâs al vanaf 2025 te verbieden â tien jaar eerder dan de EU. En de Noren voerden de afgelopen jaren allerlei maatregelen in die elektrisch rijden bevorderen: belastingvoordelen, aparte rijstroken om files te omzeilen en gratis parkeren.â Het beleid werpt zijn vruchten af: het aandeel elektrische autoâs in de nieuwverkopen steeg van 29 procent in 2016 naar maar liefst 92 procent in 2024, blijkt uit cijfers van Our World in Data.Â
Lees hier de hele reportage van het NRC.Â
Artikelen
We staan aan de vooravond van een enorme transitie. Lees alles over onze innovaties en oplossingen.