Slim laden gebeurt al veel en is zowel goed voor de portemonnee als voor het voorkomen van overbelasting op het stroomnet. Onderzoekers van de Universiteit Utrecht en TU Delft tonen aan hoe effectief het pauzeren tijdens het laden is. Veel automodellen ondersteunen dit al, maar vooral oudere modellen vallen ‘in slaap’ tijdens laadpauzes, waarna het laden stopt. De onderzoekers roepen op tot het verplicht maken van deze functie, omdat het de effectiviteit van slim laden maar liefst verdubbelt.
Veelbelovende conclusies
Het mooie van het onderzoek is dat de gebruiker niets merkt van deze pauzes, terwijl de kostenwinst bijna tweemaal zo groot is ten opzichte van traditioneel laden. Bovendien is er door laadpauzes meer ruimte op het net, waardoor er plaats is voor tweemaal zoveel laadpalen vergeleken met traditioneel laden zonder pauzes. Naast deze veelbelovende conclusies blijkt ook dat dankzij gepauzeerd laden elektrische auto’s een grotere rol kunnen spelen in het balanceren van het elektriciteitsnet.
Piekvraag van twee huishoudens
De reden waarom deze pauzes nu nog niet in de praktijk worden gebracht, is dat vooral oudere automodellen niet meer verder laden na een pauze. Daarom is de minimale laadsnelheid nu meestal 4 kilowatt, zodat het laden bij alle elektrische modellen slaagt. Dat is een relatief hoge laadsnelheid die overeenkomt met de gemiddelde piekvraag van twee huishoudens. Een verplichting voor autofabrikanten dat hun elektrische auto’s kunnen omgaan met een lagere laadsnelheid of met laadpauzes zou het startsignaal kunnen zijn voor nog slimmer laden.
Lees hier meer over slim laden.
Artikelen
We staan aan de vooravond van een enorme transitie. Lees alles over onze innovaties en oplossingen.