72% van de Nederlanders zegt nog nooit gehoord te hebben van de term netcongestie. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Motivaction International B.V. in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Nu burgers een bijdrage kunnen leveren bij oplossingen voor netcongestie en ook problemen ervan gaan ondervinden, is het noodzaak om meer over deze kwestie te informeren.
Geen belletje rinkelen
1 op de 10 ondervraagden kent netcongestie alleen van naam en 2 op de 10 zegt ongeveer of goed te weten wat het precies inhoudt. Toch hoorde ze in het onderzoek bij navraag ook associaties als problemen rondom het internet. Na een korte toelichting over netcongestie zei meer dan de helft (57%) wel bekend te zijn met het feit dat dit een probleem is in Nederland. Maar een luttele 1 op de 5 (22%) liet toen weten goed op de hoogte te zijn. Bij 22% deed het nog steeds geen belletje rinkelen en lieten weten hier niets vanaf te weten.
Lening
Slechts 32% maakt zich dan ook zorgen om het probleem en de gevolgen hiervan. Bij vraag wie verantwoordelijk is voor het oplossen van de problemen kijken ze naar netbeheerders (67%) en de Rijksoverheid (59%). Zij moeten het stroomnet vergroten, vindt 61%. In vele mindere mate kijken Nederlanders naar zichzelf of andere consumenten als verantwoordelijke of als onderdeel van de oplossing door het aanpassen van het stroomverbruik. Nederlanders met zonnepanelen, elektrische auto, laadpaal, warmtepomp of aardgasvrije woning zijn overigens beter op de hoogte van de problematiek.
Lees alle conclusies van het onderzoek over netcongestie in de rapportage
‘Flitspeiling burgers over netcongestie’.
Artikelen
We staan aan de vooravond van een enorme transitie. Lees alles over onze innovaties en oplossingen.