Stilstaande deelauto’s die als een batterij werken en stroom terugleveren aan het net via de laadpaal. Het bedrijf We Drive Solar ontwikkelde deze zogeheten Vehicle-to-Grid-technologie. Zo kunnen stilstaande elektrische deelauto’s helpen tegen netcongestie. “Grote impact, weinig moeite”, vertelt Robin Berg, directeur van We Drive Solar op BNR Radio. Gemeente Utrecht, deelautobedrijf MyWheels en autofabrikant Renault zijn de hoofdrolspelers van dit innovatieve project.Â
10% van netcongestie tegengaan
Auto’s die aan de laadpaal hangen functioneren dus als batterij. Is er genoeg stroom, dan nemen ze af en tijdens piekuren geven ze juist stroom terug om het net te verlichten. Berg: “We maken op een slimme manier gebruik van wat toch al gebeurt.” De nieuwe Renault 5 ondersteunt de Vehicle-to-Grid-technologie, deelautobedrijf MyWheels is voornemens vijfhonderd van deze auto's aan te schaffen. Het is een manier waarbij Utrecht op een makkelijke manier veel kan doen tegen het overvolle stroomnet. “Met vijfhonderd auto's kunnen we tien procent van de netcongestie tegengaan en daarvoor hoef je niet heel het net te verzwaren”, aldus Berg.Â
Kansen voor heel Nederland
Berg denkt dat deze technologie veel kan betekenen in de strijd tegen netcongestie. “Niet alleen de deelauto's moeten in de toekomst op deze manier deelnemen aan een slim stroomnet. Ook particulieren en bedrijven zouden hun elektrische voertuigen aan kunnen sluiten op het net”, denkt Berg. “Als nieuwe laadpalen en voertuigen aansluiten op deze technologie dan hoeven we niet heel de stad open te breken.” Overigens hoeven gebruikers van de deelauto’s niet bang te zijn dat ze in een auto met lege accu stappen door dit plan. De technologie houdt namelijk zelfs rekening met reserveringen. Berg: “Dus een lege accu zal je nooit hebben.”Â
Luister hier via BNR het hele interview over deze baanbrekende technologie.
Artikelen
We staan aan de vooravond van een enorme transitie. Lees alles over onze innovaties en oplossingen.