Het aantal publieke laadpunten voor elektrische voertuigen in Nederland groeide in 2024 met 25 procent, tot bijna 184.000. De landelijke dekkingsgraad steeg daarmee van 80 naar 83 procent. Toch waarschuwt de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) voor dreigende stagnatie. De gemiddelde maandelijkse toename van laadpunten daalde van 1.900 naar 1.600. Een belangrijke oorzaak daarvan is netcongestie.
Groeiende uitdaging
De NAL, een samenwerkingsverband van overheden, netbeheerders en kennisinstellingen, ziet dat netcongestie in regio’s als Utrecht, Gelderland en Flevoland tot de grootste knelpunten leidt. “De toenemende druk op het elektriciteitsnet vormt een groeiende uitdaging voor de uitrol van laadinfrastructuur in ons land”, stelt de NAL. Volgens hun doelstellingen moet Nederland in 2030 beschikken over een landelijk dekkend, toegankelijk en toekomstbestendig laadnetwerk. In elke buurt, met uitzondering van landelijke gebieden, moet een laadpunt op loopafstand beschikbaar zijn.
Ontheffingen
Op bedrijventerreinen, waar de vraag naar zwaardere laadcapaciteit voor elektrische vrachtwagens sterk toeneemt, is de ruimte op het elektriciteitsnet het kleinst. Dat belemmert de overstap naar elektrisch rijden, concludeert de NAL. Ook het tekort aan installateurs speelt een rol in de afnemende groei. Toch biedt laadinfrastructuur ook kansen, benadrukt de NAL: “Door slim te sturen op plaatsing, gebruik en tijdstip van laden – bijvoorbeeld via slim laden – kan laadinfrastructuur juist bijdragen aan het afvlakken van piekbelasting en een efficiĂ«nter gebruik van het bestaande net.”Â
Lees hier het hele artikel van de Volkskrant.
Artikelen
We staan aan de vooravond van een enorme transitie. Lees alles over onze innovaties en oplossingen.