Ga naar hoofdinhoud

Trends in duurzaam vervoer

De sociale en wettelijke druk om CO2-neutraal te zijn in de logistiek is groter dan ooit tevoren. Dat is te lezen in de recentelijk verschenen DHL Logistics Trend Radar. Het rapport bundelt de belangrijkste logistieke trends.  

Voorop blijven lopen

Het rapport concludeert dat het nu echt het moment is voor bedrijven om zich aan te passen aan de veranderingen die CO2-reductie met zich meebrengt en ervoor te zorgen dat de toeleveringsketen effectief blijft opereren en leveren. Wereldwijd werken meer dan vierduizend bedrijven met Science-Based Targets (SBT’s) om hun klimaatdoelen te behalen en de uitstoot te verminderen volgens de afspraken van het Akkoord van Parijs. Aangezien toeleveringsketens cruciaal zijn voor decarbonisatie, moeten logistieke organisaties snel handelen. Het is belangrijk om nu aanpassingen door te voeren zodat de keten effectief blijft functioneren in deze duurzame tijd. 

 

Levensduur producten verlengen

Een duidelijke trend, vooral in de retail, is de opkomst van ‘revers commerce’, ook wel recommerce genoemd, waarbij gebruikte producten worden verkocht en verzonden naar kopers die ze vervolgens repareren, hergebruiken, recyclen en/of doorverkopen, en dus de levensduur van het product verlengen. Dit bevordert niet alleen duurzaamheid, maar vermindert ook de uitstoot die gepaard gaat met de productie van nieuwe producten. Nu het recht op reparatie wettelijk wordt vastgelegd, moeten bedrijven prioriteit geven aan repareerbaar en duurzaam productontwerp, reserveonderdelen en reparatie-informatie beschikbaar stellen, en consumenten aanmoedigen om deel te nemen aan circulaire praktijken. 

Impact op logistiek

Deze trend heeft verschillende effecten op de logistiek. In plaats van de gebruikelijke retourlogistiek worden retourzendingen nu doorgestuurd naar lokale kanalen voor reparatie, recycling of doorverkoop. Dit maakt de supply chains meer gelokaliseerd, maar ook complexer. Logistieke dienstverleners moeten hun capaciteiten aanpassen, investeren in technologie en samenwerken om reparatie, renovatie en recycling te faciliteren. Dit kan ook betekenen dat er nieuwe logistieke diensten ontwikkeld moeten worden. Het is belangrijk om deze trend goed te volgen, met aandacht voor toekomstige ontwikkelingen en praktijkvoorbeelden. 

Niet altijd een weg

Wel wordt geconcludeerd dat er vaak wel een wil is, maar nog niet altijd een weg. Zo neemt het aantal laadstations voor elektrische voertuigen toe, maar dit is nog niet vergelijkbaar met het aantal traditionele tankstations. Bovendien zijn waterstoftankstations wereldwijd überhaupt nog bijna niet aanwezig. Daarnaast blijft het kortere bereik dan voertuigen met verbrandingsmotoren op fossiele brandstoffen ook een hindernis. Ook hebben elektrische voertuigen vaak een verminderde laadcapaciteit door het gewicht van hun batterijsystemen – een beperking die vooral belangrijk is bij vrachtwagens, omdat dit de efficiëntie van zwaar vrachtvervoer beïnvloedt.  

Onderzoek en ontwikkeling

Met voldoende vraag op de markt kan snelle ontwikkeling plaatsvinden. Dit zien we duidelijk terug in de vooruitgang en uitbreiding van batterij-elektrische voertuigen (BEV's) voor grondtransport. Investeringen in onderzoek en ontwikkeling (R&D) en in de benodigde infrastructuur, evenals de inzet van bedrijven voor nieuwe oplossingen, zijn essentieel om op tijd duurzame oplossingen te realiseren. Het is belangrijk om deze trend goed in de gaten te houden, vooral omdat sommige toepassingen al vandaag de dag kunnen worden aangepakt. 

Lees hier het hele rapport met daarin alle belangrijke logistieke trends.