Ga naar hoofdinhoud

Werkgevers staan met open armen

De campagne #jekuntzoveelmeerindetechniek van Techniek Nederland blijkt een succes. Zo hebben meer dan 20.000 mensen de test gedaan waarmee ze checken of ze geschikt zijn voor een baan in de techniek. De campagne laat kansen zien om in de technische sector carrière te maken en is gestoeld op het onderzoek ‘Werken in de techniek’. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat het werkgeluk in de sector hoog scoort.

Onmisbaar en belangrijk werk

Werknemers in de techniek vinden hun werk uitdagend en zeggen nooit uitgeleerd te zijn. De jongere generatie (18-34) is echt op zoek naar werkgeluk (59% heel belangrijk), dat zit hem onder meer in blijven leren/ontwikkelen (67%) en voldoende uitdaging in het werk (54%). Voorzitter Doekle Terpstra van Techniek Nederland was dan ook niet verbaasd over de onderzoeksresultaten. “Als technische vakman of vakvrouw voel je dat je onmisbaar bent. Je doet belangrijk werk, waarmee we grote maatschappelijke vraagstukken kunnen oplossen. De energietransitie bijvoorbeeld, die krijgen we zonder techniek niet voor elkaar.”

Hoge waardering

Het gemiddelde cijfer waarmee werknemers hun baan beoordelen is een 8,1. Zelfs 35% geeft een 9 of hoger. Vrouwen die werken in de techniek waarderen hun werk nog meer dan mannen. Zij geven iets vaker een 9+ dan mannen (41%) en geven het werk een 8,3 gemiddeld. Zij-instromers zijn even enthousiast over het werk in de techniek als gemiddeld (8,1). 98% is gelukkiger of even gelukkig met het werk, na switch naar de techniek. Het feit dat je in de techniek vrijwel zeker werk hebt voor de rest van je leven, wordt zeer gewaardeerd.

Makers van morgen

Deze zij-instromers zijn naast jongeren een belangrijke doelgroep voor de campagne. “Steeds meer zij-instromers vinden de weg naar de techniek”, vertelt Terpstra. “Dat is logisch, want de kansen liggen voor het oprapen. Gedreven, enthousiaste mensen die affiniteit hebben met techniek zijn in onze sector van harte welkom. Werkgevers ontvangen ze met open armen.” Terpstra ziet dat mensen geen ‘bullshit job’ meer willen, maar iets willen bijdragen. “Technici zijn de makers van morgen. Dat besef dringt steeds meer door.

Bekijk hier de test die Techniek Nederland heeft gemaakt om jonge mensen en zij-instromers te enthousiasmeren voor de branche.