Ga naar hoofdinhoud

Opinie

Zo krijgt Nederland warmte die werkt

De warmtetransitie slaagt als politiek, publiek en praktijk elkaar vinden. De Wet collectieve warmte, met beoogde inwerkingtreding 1 januari 2026, geeft daarvoor richting. Mits we nu duidelijke kaders afstemmen.

De wet borgt publieke regie, geeft kaders en instrumenten. Gemeenten wijzen warmtekavels aan en warmtecoöperaties en warmtebedrijven krijgen een publiek meerderheidsbelang. Transparantie over kosten en prestaties wordt de norm.  Collectieve warmtenetten vormen een hoeksteen van de energietransitie, omdat zij niet alleen de verduurzaming versnellen maar ook warmte bereikbaar maken voor iedereen, ook voor wie geen individuele oplossing kan dragen.

We willen een aanname weerleggen

Er wordt nog te vaak verondersteld dat private partijen primair in de warmtetransitie commerciële doelen nastreven, met beperkte aandacht voor publieke waarden. Die zienswijze willen wij kantelen. Voor ons maakt warmte onderdeel uit van integrale verduurzaming. Waarden als betrouwbaarheid, betaalbaarheid en rechtvaardige risicoverdeling staan centraal. De Wet ondersteunt dat kader met publieke sturing en tariefdiscipline.

Onze inzet

Wij, de betrokken partners, maken hiermee onze gezamenlijke bedoeling zichtbaar: samen werken we aan betrouwbare en betaalbare warmtevoorzieningen, in elk project verankeren we leveringszekerheid en duurzaamheid. We staan voor een evenwichtige risicoverdeling en verbinden ons nadrukkelijk aan maatschappelijke waarden en publieke belangen, boven kortetermijngewin.

Een concreet handelingsperspectief

Deze inzet krijgt handen en voeten doordat realisatiepartners Grondboorbedrijf Haitjema, Kersten Techniek en Roelofs Groep hun technische expertise inzetten om te zorgen dat projecten haalbaar zijn, ook bij complexe ondergrondse infrastructuur en variabele warmtebronnen. We luisteren naar wensen en eisen vanuit de directe omgeving, want ‘tijdens de verbouwing blijft de winkel gewoon open’. Daarnaast ontwikkelen wij alternatieve financiële constructies (escrow, private waarborgen en verzekeringsoplossingen) die risico’s afdekken zonder dat bijvoorbeeld gemeenten alleen verantwoordelijk zijn. Samen met partijen maken wij transparante afspraken over ontwikkel- en realisatiekosten, leveringszekerheid en consumentenbescherming. We bevorderen publiek-private ESCo-modellen die schaalbaar zijn en multi-toepasbaar. Ook leggen we actief verantwoording af over maatschappelijke impact, zodat burgers zien dat hun belangen voorop staan en dat verduurzaming betrouwbaar en betaalbaar kan.

Publiek-privaat vertrouwen

De warmtetransitie vraagt om meer dan garanties alleen. Zij vraagt om vertrouwen, samenwerking en waardengedreven ondernemerschap. Private partijen nemen publiek-private samenwerking en de bijkomende verantwoordelijkheid net zo serieus als de overheid. Alleen door samen te werken vanuit dit gedeelde besef bouwen we aan toekomstbestendige warmtevoorzieningen waar burgers op kunnen vertrouwen.

Wat wij van de politiek vragen

Wij vragen van de politiek en van bestuurders: zet die laatste stappen zorgvuldig. Maak ruimte voor pragmatische oplossingen en geef koplopers en burgerinitiatieven het duwtje om de uitvoering op stoom te laten komen. 

 

De (lokale) overheid houdt de regie. Marktpartijen leveren expertise, innovatie en slagkracht. Bewoners krijgen zekerheid. Met duidelijke regels, transparante tarieven en eerlijke risicodeling bouwen we samen aan stille, schone en betaalbare warmte.

 

En krijgt Nederland warmte die werkt.

 

Grondboorbedrijf Haitjema

Kersten Techniek

Roelofs Groep