Laadvoorzieningen bij afvalbeheerder
Voor onze opdrachtgever Heliox hebben we bij een afvalbeheerder in Eindhoven meerdere laadpalen aangesloten. Voor het leggen van ondergrondse kabels onder een vloeistofdicht terrein bedachten we een kostenbesparend alternatief.
Secuur werk
“Als installateur willen wij verschil maken in hoe we kabels aansluiten. Wij gaan echt voor kwaliteit en netheid,” zegt Chris van Meenen. Voor Rick van Rijswijck is dat ook precies waarom hij dit werk zo graag doet. “Het is mooi om dit werk secuur te doen, om echt wat moois te maken.”
Grote voedingkasten
We legden in Eindhoven voorzieningen aan voor 10 wandunits van 180kW en 6 grotere laders van 360kW voor het laden van de zwaardere vrachtwagens. De afvalbeheerder wil vanaf 2030 alleen nog rijden met elektrische afvalinzamelvoertuigen en brengt hiervoor nu alvast de nodige laadvoorzieningen aan. Het gaat hier om het grootste laadplein van Europa voor groot vervoer.
Vanuit een compactstation hebben we 5 voedingen, dikke AC-kabels, naar chargers gelegd, grote voedingkasten. Daar wordt de wisselspanning omgezet in gelijkspanning en vanaf daar gaan dunnere kabels naar de wandunits die ervoor zorgen dat vrachtwagens opgeladen kunnen worden.
Installatie uitbreiden
Wij kijken als Kersten bij het aansluiten van laadvoorzieningen ook altijd met de klant of de huidige installatie ook in de toekomst voldoet, bijvoorbeeld als er later meer laadpalen bij gaan komen. Dan is het beter om daar nu al op in te spelen en uit te breiden. Daarmee bespaart de klant op termijn tijd en kosten.
Besparing op de aanneemsom
Ons advies was een deel van de kabels niet onder de grond te leggen, maar bovenlangs in kabelgoten. Dat leverde een besparing op van 30 procent op de aanneemsom. Montageleider Rick van Rijswijck : “Voor de 6 zwaardere laders was een vrij lang stuk bekabeling nodig. Als we de kabels onder de grond gingen leggen moest het vloeistofdichte wegdek opengemaakt worden. Dat openbreken is best prijzig. We hebben nu 2 goten gemaakt op de muur rondom het terrein. Daar gaan de kabels in die naar de achterste laders gaan.”
Meedenken over de complete inrichting
Projectleider Chris van Meenen: “Wij zijn al vroeg bij het project betrokken en hebben zo ook mee kunnen denken over de hele inrichting. Wat moet er gebeuren om de hele voorziening aan te kunnen leggen? Hoe moeten de kabels lopen? Hoe kunnen we ze het beste neerleggen zodat ze zo dun mogelijk blijven?” Kabels die te dicht bij elkaar komen te liggen warmen elkaar extra op en moeten dikker zijn om die opwarming te voorkomen. Door ze wat verder uit elkaar te leggen kunnen ze een maat kleiner, maar moet de sleuf breder. “Wij denken er over na wat dan het beste is en maken hier berekeningen voor. En we zorgen dat alles conform de norm aangelegd wordt.”
Artikelen
We staan aan de vooravond van een enorme transitie. Lees alles over onze innovaties en oplossingen.