In 2030 moeten alle kleinere bedrijfswagens elektrisch zijn, maar nu is slechts een op de honderd bedrijfsauto’s emissieloos. Waar ligt dat nu aan? “Het is niet omdat bedrijven niet willen”, vertelt Wouter Brookman, beleidssecretaris team Fysieke omgeving en markten bij VNO-NCW aan RTLZ. “Bedrijven zijn onzeker over de actieradius en zijn bang dat ze geen laadcapaciteit hebben.”
Duidelijkheid
Voorzitter Huub Dubbelman van de sectie Personenauto's en Lichte Bedrijfswagens bij RAI Vereniging beaamt op BNR Nieuwsradio dat het actieradiusverschil tussen personenauto's en bedrijfsbusjes niet vergeten moet worden. “Zeker in de transportsector dienen voertuigen grotere ladingen mee te nemen dan personenauto's, en gaat de voorkeur uit naar zo veel mogelijk uren op de weg. Dat gaat ook wel verbeteren”, denkt Dubbelman. “Een aantal jaren geleden was de gemiddelde actieradius zo'n 80 tot 100 kilometer, en dat is inmiddels ook opgeschroefd.” Op dit moment zitten grote bestelwagens met hun accupakketten tegen de 300 of zelfs 400 kilometer WLTP-actieradius aan.
Laadstructuur niet op orde
Hoge actieradius betekent uiteraard ook een hoge prijs. Zijn subsidieregelingen genoeg om die extra kosten te dekken, vraagt Dubbelman zich af. “Zeker omdat iedereen met een elektrisch voertuig ook moet laden, terwijl de laadinfrastructuur in Nederland achterblijft. Het zou vervelend zijn wanneer we wel de bestelwagens geëlektrificeerd hebben, maar dat de laadinfrastructuur niet op orde is zodat er niet in de binnenstad geladen kan worden”, besluit hij. “Er zitten dus nog wat haken en ogen aan.”
Luister het volledige interview met Dubbelman op BNR hier.
Artikelen
We staan aan de vooravond van een enorme transitie. Lees alles over onze innovaties en oplossingen.