Ga naar hoofdinhoud

ETS2? Gaat elektrisch rijden lonen?

Vanaf 2027 wordt het Europese emissiehandelssysteem ETS2 van kracht. Dat betekent een prijskaartje aan CO voor het wegvervoer. Diesel en benzine stijgen in prijs. Het verandert het logistieke speelveld. De keuze om over te stappen op elektrisch vrachtvervoer wordt urgenter.

Wat is ETS2?

ETS2 is een uitbreiding van het bestaande emissiehandelssysteem (ETS1). Waar ETS1 zich richt op grote industrieën, geldt ETS2 straks ook voor brandstoffen in wegvervoer en de gebouwde omgeving. Het principe blijft hetzelfde. De EU bepaalt een maximum hoeveelheid uitstoot (cap-and-trade-model) en wie wil uitstoten, moet dus rechten kopen. Bij ETS2 kopen brandstofleveranciers – en dus niet de transportbedrijven – de CO-rechten. Die kosten belanden uiteindelijk in de literprijs aan de pomp. Vanaf 2025 start al een verplichte rapportage, maar pas in 2027 gaat ETS2 echt gelden voor wegvervoer. 

ETS2 gaat in 2027 echt van start, maar de voorbereiding begint al eerder. Brandstofleveranciers moeten vóór 1 november 2025 een vergunningsaanvraag en monitoringsplan indienen bij de NEa. In datzelfde jaar moet ook de emissievergunning geregeld zijn.

Lees hier meer.

Diesel wordt duurder, TCO stijgt

De verwachte CO-prijs ligt tussen de €50 en €100 per ton. Dat betekent een dieselprijsstijging van zo’n 10 tot 15 cent per liter. Voor een gemiddeld transportbedrijf kunnen de brandstofkosten daardoor flink oplopen. In België gaat het bijvoorbeeld al om €1,6 miljard extra brandstofkosten per jaar vanaf 2027. In Nederland komt daar mogelijk nog een nationale vrachtwagenheffing bovenop, met een koppeling aan de CO-uitstoot. De dieselrijder betaalt straks dubbel zowel aan de pomp als op de weg.

Het kantelpunt

Tegelijkertijd dalen de kosten voor elektrische vrachtwagens. Batterijen worden goedkoper en veel landen bieden subsidies, zoals de MIA en Vamil in Nederland. Sinds 2024 bestaat daarnaast de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) met subsidiepercentages tussen 12% en 29% voor aanschaf van e-trucks in Nederland (€ 7.500 tot maximaal € 115.200 per voertuig). Deze regeling opent eind september 2025 met een budget van € 30 miljoen. Wel is het zo dat MIA, Vamil en AanZET gelijktijdig aanvragen niet altijd kan voor een investering.

 

Download hier ons handige stappenplan dat u helpt bij de voorbereiding op de aanvraag van een subsidie, zoals de AanZET, voor het elektrificeren van uw vloot.

 

Het punt waarop elektrisch goedkoper wordt dan diesel (de Total Cost of Ownership) dichterbij. Bij lange ritten bereiken we die grens tussen 2026 en 2027. Daar zorgen lagere stroomprijzen per kilometer, minder onderhoud. Afhankelijk van rijprofiel, kilometrage en type voertuig, zijn 20–30% lagere onderhoudskosten een gangbare richtlijn in TCO-berekeningen van o.a. TNO en de Topsector Logistiek.

Wat zijn de obstakels?

En toch is de overstap niet vanzelfsprekend. Een aantal knelpunten:

1. Laadinfrastructuur
Op dit moment zijn er nog beperkt laadpunten voor vrachtwagens met hoge vermogens (350+ kW). 

2. Actieradius en laadtijd
Elektrische trucks kunnen meestal 400–600 km rijden, diesel twee tot drie keer meer.  

3. Investering
Elektrische trucks zijn duurder in aanschaf en niet ieder bedrijf krijgt die makkelijk gefinancierd. 

4. Aanpassing in de logistiek 
De planning moet op de schop. Denk aan nachtladen, aangepaste routes of gedeelde hubs met partners. 

Mogelijkheden ter voorbereiding?

De overstap naar elektrisch vraagt voorbereiding. Onderstaand enkele concrete stappen die bedrijven nu al kunnen zetten: 

1. Pilots
Begin met een paar elektrische trucks in de regio. Meet de echte kosten en prestaties. Alles start met energieprofielen en datagedreven inzicht. 

2. Bereid de infrastructuur voor
Bekijk laadopties op het depot of bekijk de mogelijkheden met een energiepartner. Kersten Techniek hielp meerdere binnenstedelijke leveranciers met hun laadplein, waaronder Sligro, dat werd verkozen tot laadplein van het jaar 2024. 

3. Onderzoek subsidies en leaseopties
Gebruik regelingen als MIA/Vamil en overweeg modellen zoals battery-as-a-service of operationele lease. 

4. Krijg zicht op herontwerp  
Elektrisch rijden veroorzaakt verandering, ritplanningen veranderen, kijk in de organisatie waar dat het beste kan. Gebruik diesel alleen nog voor lange ritten. 

5. CO-prijs volgen
De prijs kan stijgen en dat versnelt het omslagpunt. Flexibiliteit in de vlootstrategie is noodzakelijk. 

 

ETS2 is een economische driver. Het vraagt om grondige voorbereiding voor logistieke bedrijven om de kansen te benutten: lagere exploitatiekosten, meer zekerheid over toekomstige uitstootnormen, en een groen profiel dat loont bij aanbestedingen.

Roy Hendriksen
Sales manager 

Meer weten wat Kersten als technisch professional voor uw infrastructuur kan betekenen?

Laat Roy contact met u opnemen.