Vanaf 2028 mogen pomphouders langs de snelweg niet zowel fossiele brandstoffen als laadpunten bieden. Als automobilist kun je nog wel op Ă©Ă©n plek laden of tanken, maar beide âkavelsâ mogen dan niet meer dezelfde eigenaar hebben. Wel krijgen beide kavels een eigen âshopâ. Dit beleid âVerzorgingsplaats van de toekomstâ zorgt dat pomphouders niet meer durven investeren in laadvoorzieningen omdat de baten bij andere partijen terecht komen.
Fors in de buidel tasten
Tankstations staan op de door overheid geveilde kavels en in 2028 verlopen veel van de huidige laadvergunningen. Vanaf dan gaan de kavels opnieuw de markt in onder het huidige beleid waarbij fossiel en elektrisch niet meer samen mogen. De herverkaveling valt niet goed bij de Vereniging Particuliere Rijkswegvergunningen van Tankstations (VPR), de branchekoepel voor kleine pomphouders langs de rijkswegen. Niet in de laatste plaats omdat de afgelopen jaren ondernemers juist fors in de buidel moesten tasten op de veiling van de huidige concessies van de pompstations.
Investeren voor de concurrent
Gabrielle Pielage, VPR-voorvrouw, legt in De Telegraaf uit: âBij die investering zijn ze er wel van uitgegaan dat ze de enige zouden zijn op die verzorgingsplaats, zodat men fossiele brandstoffen maar ook bijvoorbeeld waterstof, elektra of LNG kan gaan verkopen om de automobilist zo breed mogelijk te bedienen. Niet dat ze moesten gaan kiezen tussen Ăłf een pompstation of een laadstation, en dat andere deel aan een concurrent moeten laten.â In de routekaart van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt uitgelegd dat ze dit doen omdat het leidt tot een meer diverse markt en de toegang borgt van kleine innovatieve partijen.
Heroverwegen
âIk denk dat het nieuwe kabinet deze plannen nog eens goed moet heroverwegenâ, zegt Gerbert Vissers, directeur-eigenaar van Vissers Energy Group die met zijn bedrijf ongeveer vijftig pompstations in Nederland exploiteert. Ter voorbereiding op de transitie investeerde Vissers drie jaar geleden al voor vier ton in een zware stroomaansluiting en bijbehorende infrastructuur om ook snelladen te kunnen bieden. âIk wil graag mijn bijdrage leveren aan de energietransitie en voor op wat langere termijn is het ook keihard nodig om te kunnen overleven. Maar in december 2022 werd besloten dat ik geen snelladers mag plaatsen. Net als op heel veel andere snelweglocaties, tot 2028.â Â
Opschorten
Het beleid en de daarbij behorende routekaart van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zorgt er nu voor dat pomphouders hun plannen opschorten. Branchekoepel Vemobin (Vereniging Energie voor Mobiliteit en Industrie) deelt de zorgen. âInvesteren kan niet meer uit. Zonder investeringen gaat de kwaliteit achteruit.â, zegt HĂ©lĂšne Hol, adjunct-directeur marketing bij Vemobin. Pielage (VPR): âDe transitie is een geleidelijke; wij willen en moeten meebewegen om dezelfde klant nu Ă©n straks ook te kunnen bedienen. Dat deden we ook toen LPG kwam. Waarom zouden we dat met elektra niet kunnen?â
Lees hier alle plannen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met betrekking tot de rustplaatsen.
Artikelen
We staan aan de vooravond van een enorme transitie. Lees alles over onze innovaties en oplossingen.