Veiligheid binnen laadinfrastructuren is niet alleen een kwestie van techniek en regelgeving, maar vooral van bewustzijn. Dat is de kernboodschap van Luc Straver, Installatieverantwoordelijke (IV-er) bij Kersten.
Snelle ontwikkeling
Luc ziet dagelijks hoe snel de ontwikkelingen binnen de laadinfra gaan en welke blinde vlekken daar ontstaan. âVeiligheid is een gedeelde verantwoordelijkheid,â zegt hij. âJe kunt als bedrijf een veiligheidscultuur hanteren en procedures volgen, maar als gebruikers niet weten hoe ze met een installatie moeten omgaan, creĂ«er je alsnog risicoâs.â
Onbewust is onbekwaam
Een risico bij de grootvervoerders zit juist in die onbedoelde, onveilige handelingen. âWe zien dat een chauffeur een lader per ongeluk omverrijdt. Iemand ziet de gehavende lader en denkt: âWacht, ik span er even een afzetlintje omheen voor de veiligheid.â Maar als de interne bedrading beschadigd is, loop je kans op elektrocutie. Dat besef ontbreekt vaak.âÂ
Volgens Luc ligt er een verantwoordelijkheid bij zowel de aanbieders als de gebruikers. âWij kunnen laders en batterijsystemen veilig installeren en certificeren, maar als gebruikers niet weten wat ze doen, schiet het zijn doel voorbij. Producenten investeren in klantinstructies en trainingen, maar die moeten wel zeer proactief door de klant worden opgepakt en opgefrist. En daar wringt vaak de schoen.â
In de klem
Luc geeft aan dat dat natuurlijk verschillende redenen heeft. Busmaatschappijen, bijvoorbeeld, werken met krappe contracten. âVroeger hadden ze eigen monteurs die dieselbussen onderhielden. Nu moeten ze plots omgaan met elektrische systemen. Ze leren de aanpak wel, maar missen nog de elektrotechnische kennis om Ă©cht risicoâs in te schatten. Dan vragen ze of ze zelf de laders mogen afschakelen bij storingen. Daar trekken wij de grens. Onze monteurs hebben gespecialiseerde training, certificering en kennis. Dat kun je maar deels overdragen.â
Van versnippering naar strategische keuzes
âVeel bedrijven kijken bij laadinfra naar de initiĂ«le investering, maar vergeten het beheer en de operationele risicoâs. Dat zie je pas als het misgaat,â zegt Luc. Een robuuste en veilige laadinfrastructuur is niet alleen een technische uitdaging, maar vooral een strategische beslissing. âIn sectoren zoals het openbaar vervoer en de logistiek betekent een stilstaande bus of vrachtwagen direct verlies. Bedrijven realiseren zich vaak te laat dat ze niet alleen een lader nodig hebben, maar een compleet systeem dat goed op elkaar afgestemd is.â Â
Â
De grootste valkuil zit in de systeemintegratie: laders, batterijen, energiebeheer en netaansluiting moeten naadloos samenwerken. âWij komen vaak pas in beeld als het al mis is: een klant heeft losse componenten gekocht, maar ontdekt dat het systeem niet werkt of niet veilig is.â Luc ziet de oplossing in een langetermijnvisie waarin ontwerp, implementatie en beheer even zwaar wegen. âJe moet niet alleen de juiste hardware kiezen, maar ook zorgen dat er een strategie is voor onderhoud en veiligheid. Dat bespaart op de lange termijn kosten en voorkomt aansprakelijkheidsrisicoâs.â Â
Â
Lucs conclusie is helder: âInfrastructurele procesinrichting is iets wat je samen, slim Ă©n veilig organiseert, niet iets wat je achteraf fikst.â Hij vervolgt: âBij Kersten vinden we het belangrijk om onze klanten niet alleen een veilige installatie te leveren, we nemen ze ook graag mee in wat het IV-schap inhoudt. Tijdens de installatie en inbedrijfstelling geven we uitleg over de verantwoordelijkheden en zorgen we ervoor dat alles volgens de huidige richtlijnen en normen wordt toegepast.âÂ
De verantwoordelijkheid reikt verder
Het IV-schap wordt echter structureel meegenomen in de dienstverlening van Kersten. Luc geeft aan dat enorm belangrijk te vinden: âOnze verantwoordelijkheid reikt verder, we nemen het mee in onze beheer- en onderhoudscontracten, zodat we klanten ontzorgen. Zowel monteurs als gebruikers kunnen vertrouwen op een veilige en goed beheerde installatie. Veilige laadinfra is een gedeelde verantwoordelijkheid.â