Niet alleen veranderen de werkzaamheden in de techniek, maar ook de manier waarop organisaties mensen werven, betrekken en motiveren. Kersten heeft een nieuwe werkelijkheid waarin wendbaarheid de norm is, maar waarbinnen ook een fundamentele HR-visie nodig is rondom medewerkers en hun duurzame inzetbaarheid.
Maarten Mulders, HR-manager bij Kersten vertelt erover. “We hebben de afgelopen jaren een compleet nieuwe organisatie neergezet, dat betekent dat functies veranderen, doorgroeimogelijkheden duidelijker worden en we veel scherper zijn op talentontwikkeling.”
Functiehuis
Een van de meest ingrijpende veranderingen binnen Kersten was het opstellen van een nieuw functiehuis. “We zijn een compleet nieuwe organisatie met andere functies,” zegt Maarten. “We wilden transparantie creëren: hoe kunnen medewerkers doorgroeien, welke loopbaanpaden zijn er en welke beloningen horen daarbij?” Uit het medewerkers-tevredenheidsonderzoek bij Kersten bleek dat er vooral behoefte bestond aan duidelijkheid in loopbaanmogelijkheden en beloning. Nu is er meer grip op de carrière bij het bedrijf.
Slimmere processen hebben kortere lijnen
Naast loopbaanontwikkeling staat efficiëntie op de HR-agenda. Door technologische vooruitgang veranderen functies ingrijpend. Sommige taken verdwijnen, terwijl er nieuwe rollen ontstaan. Maarten geeft aan: “Vroeger verliep een servicemelding via vier schijven: de melding kwam binnen, ging naar een servicecoördinator, werd overgedragen aan de planning en uiteindelijk aan de monteur. Nu brengen we dat terug naar twee: de servicecoördinator en de monteur. Dat scheelt enorm in tijd en foutmarges.”
Anders redeneren
Slimme technologieën, zoals energiebeheer op afstand, zorgen ook voor procesverandering. Tegelijkertijd ontstaan er nieuwe functies die IT en elektrotechniek combineren. Dit betekent niet per se dat er minder werkgelegenheid is, maar dat talenten anders of breder worden benut. “We zien dat sommige rollen verdwijnen, maar daar komen nieuwe mogelijkheden voor in de plaats. De behoefte aan specialisten op het snijvlak van IT en techniek groeit bijvoorbeeld enorm,” zegt Maarten. “Bovendien worden medewerkers in de praktijk flexibeler ingezet, waardoor we kennis en ervaring beter kunnen benutten.”
De professional van de toekomst: allrounder of specialist?
Deze technologische veranderingen roepen de vraag op wat voor professionals er nodig zijn. Moeten medewerkers allrounder zijn of juist specialist? “Voor klanten die bezig zijn met energiemanagement wordt integrale systeemkennis steeds belangrijker. Ze willen niet alleen technische uitvoering, maar ook juist advies en service. Dat vraagt om brede kennis. Tegelijkertijd blijft specialistische kennis cruciaal. Als er een probleem is met een batterijopslag of een warmtenet, heb je gewoon een specialist nodig. Dit betekent dat werving en selectie anders wordt ingericht. We sturen steeds meer op competenties. Kan iemand een aanwijzing halen? Is die persoon sociaal vaardig? Dat soort zaken worden belangrijker dan alleen het juiste diploma. Daarom investeert Kersten ook in trainingen voor uitvoerders en projectleiders, zodat zij niet alleen technisch sterk zijn, maar ook goed kunnen communiceren met klanten.”
Autonomie en meer verantwoordelijkheid
Kersten heeft een cultuur waarin medewerkers zelf verantwoordelijk zijn voor hun ontwikkeling. HR faciliteert de mogelijkheden, maar de medewerker moet zelf de stap zetten. “We bieden opleidingen en omscholing aan, maar mensen moeten zelf de regie nemen.” Deze focus op zelfstandigheid en persoonlijke groei maakt de organisatie aantrekkelijk voor talent. “Bij ons krijgen medewerkers veel autonomie. Ze kunnen echt het uiterste uit zichzelf halen qua vakkennis en dat trekt mensen aan.”
Contact houden
Organisaties zijn voortdurend in beweging, en dat betekent dat HR continu moet blijven monitoren en communiceren. De belangrijkste les volgens Maarten? Blijven communiceren. “Medewerkers meenemen in wat er gebeurt en waar we naartoe gaan is essentieel. Daarbij hoort ook ruimte geven aan weerstand en emoties. Een belangrijk thema voor de toekomst is duurzame inzetbaarheid. Hoe zorgen we ervoor dat mensen vitaal blijven in hun werk? De sleutel ligt in het houden van contact. Mensen die thuis zitten en geen aandacht krijgen, haken af. Door simpelweg te starten met wekelijks een kop koffie te drinken, kun je veel bereiken.”