Ga naar hoofdinhoud

Slim werken is problemen zien voordat ze ontstaan

Julian rijdt jaarlijks zo’n 75.000 kilometer door heel Nederland. Hij houdt busmaatschappijen en vervoerders onderweg, vaak letterlijk. β€œOns werk is momentwerk,” zegt hij. β€œMaar slim werken betekent dat je verder kijkt. Door goed te observeren en te meten, zie je vaak al wat er in de toekomst mis kan gaan. Daarmee voorkom je problemen.” 

Van reactief naar voorspellend onderhoud

Laadsystemen zijn de kickstarters van elektrisch vervoer. Als er een storing is, staan bussen of vrachtwagens stil. Julian legt uit hoe onderhoud slimmer kan door de combinatie van techniek en vakmanschap. β€œSommige fabrikanten leveren systemen die al bij een beginnend probleem een signaal geven. Andere pas als het te laat is. Daarom blijft ons inschattingsvermogen zo belangrijk. Je ziet patronen, doet metingen en voorkomt dat een kleine afwijking uitgroeit tot een storing.” De grootste vooruitgang zit volgens Julian in technologie die steeds autonomer wordt. β€œSteeds meer componenten regelen zichzelf. Dat scheelt tijd en geeft ons ruimte om breder te kijken: meer laders in minder tijd controleren en sneller storingen oplossen. Zo wordt het hele systeem betrouwbaarder.” 

Mensenwerk

Niet alles ligt aan de techniek. β€œSoms zit het probleem bij de gebruiker. Een chauffeur die haast heeft, zet een stekker niet goed terug. Of vergeet hem uit de bus te halen. Zoiets is menselijk, zeker met een strakke ritplanning. Dan geef je instructies zodat bestuurders er scherp op kan blijven. Ook dat hoort bij slimmer werken: mensen meenemen in de vaart van de verduurzaming.”

Samenwerken, veiligheid en autonomie

Hoewel Julian vaak alleen werkt, staat samenwerking bij hem zeker centraal. β€œOnderhoud doen we altijd met elkaar, ook uit veiligheidsoverwegingen. Je spreekt elkaar aan op fouten en kijkt mee. Dat maakt ons werk veiliger.” Slim werken gaat volgens Julian ook zeker over vertrouwen vanuit de werkgever. Monteurs krijgen bij Kersten de ruimte om hun werk naar eigen inzicht in te delen. β€œJe hebt een planning,” zegt hij, β€œ... daarbinnen bepaal je zelf hoe je het aanpakt. Dat geeft vrijheid en verantwoordelijkheid. Het motiveert om scherp te blijven en oplossingsgericht.”

Doorlezen over mobiliteit en laadinfrastructuur bij Kersten? Lees hier ook de interviews van Luc Straver en Hylke Baltussen.Β 

Lees hier meer over onze projecten